Aktualności

Wróć

Kiedy poznamy nowe warianty kolejowej obwodnicy Białegostoku?

2019-10-29 13:55:50
Przedstawiciele PKP PLK dopiero po analizie przedstawią do konsultacji nowe warianty przebiegu kolejowej obwodnicy Białegostoku, która wzbudziła tyle kontrowersji.
PKP PLK
Kłopotliwa obwodnica

Rail Baltica to linia kolejowa będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Oczywiście duża polska część będzie przechodzić przez województwo podlaskie.

Jednym z etapów jest wybudowanie północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku, dzięki której m.in. z miasta ma zostać wyprowadzony ruch pociągów towarowych i skrócenie czasu postoju w Białymstoku. Okazało się jednak, że według wariantów przedstawionych przez PKP PLK, nowe tory mogą przechodzić przez istniejące gospodarstwa w Sochoniach, Osowiczach, Zawadach czy Sielachowskich - albo w bliskim ich sąsiedztwie. Pod koniec września w Pogorzałkach odbyły się konsultacje, gdzie przedstawiciele kolei próbowali przekonać do nich mieszkańców.

Pierwszy z wariantów zakłada, że pociągi poruszałyby się trasą w stronę Sokółki, skręcałyby w stronę Dziesięcin, dalej wyjeżdżały na wysokości osiedla Zawady, następnie przez dolinę rzeki Supraśl, Dobrzyniewo Fabryczne i łączyły się z linią do Ełku. Drugi i trzeci wariant różnią się małymi szczegółami.

Duża korekta, niekoniecznie korzystna, pojawia się w czwartym z nich. Zakłada on, że pociągi z trasy do Sokółki skręcałyby dopiero w okolicach Wikinga i prowadzone byłyby tuż obok Sielachowskich i Osowicz. Tylko plany prowadzenia tamtędy Rail Baltici nie przewidziały, że te miejscowości rozrastają się. Podczas konsultacji mieszkańcy gminy nie zgodzili się na żaden z zaproponowanych wariantów.

Najpierw analiza

W związku z brakiem akceptacji mieszkańców przedstawiciele PKP PLK obiecali, że przygotują kolejne warianty. W poniedziałek (28.10) podczas posiedzenia Sejmiku Województwa Podlaskiego przedstawiciele spółki przybliżyli, kiedy możemy je poznać.

- Jesteśmy na takim etapie, że po tych konsultacjach zostały przygotowane 4 nowe warianty. Omówiliśmy je z przedstawicielami instytucji, które będą zaangażowane w ich realizację, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wody Polskie czy Lasami Państwowymi, czy Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Czekamy na ich opinie i w zależności od tego, jakie będą ich stanowiska, chcielibyśmy wybrać wówczas najbardziej optymalny wariant i go przeanalizować. Po tym będziemy planować kolejne spotkania z mieszkańcami – mówił podczas sesji sejmiku Marek Kubera, zastępca dyrektora realizacji inwestycji PKP PLK.

Pozostałe odcinki E75, czyli polskiej części Rail Baltici, są na różnych etapach:

- Warszawa – Sadowne – budowa prawie skończona,
- Sadowne – Czyżew – trwa budowa,
- Czyżew – Białystok – przetarg, umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w I kwartale 2020 roku,
- Białystok – Ełk – tworzenie dokumentacji projektowej,
- Ełk – granica państwa – studium wykonalności.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl