Jest wykonawca ekspresowej S16
Pod koniec listopada informowaliśmy o tym, że 8 firm złożyło oferty na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S16 - z Knyszyna do Krynic (szczegóły:
8 firm chce wybudować S16 na odcinku Knyszyn - Krynice. Która wygra?). Co ciekawe, wszystkie mieściły się w zakładanych budżecie na tę inwestycję, który wynosił 440,33 miliona złotych (nawet firma Unibep, której oferta była najwyższa - 379,65 miliona złotych).
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła już decyzję. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą, czyli z konsorcjum firm - MIRBUD (lider) i KOBYLARNIA. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na kwotę 314,7 miliona złotych.
Kryteria pozacenowe w zakresie przedłużenia okresu gwarancji jakości na: ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze oraz na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem spełnili wszyscy uczestnicy przetargu. W tej sytuacji zdecydowała więc cena.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma zrealizować inwestycję - w systemie Projektuj i buduj - w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).
Szczegóły dotyczące budowy odcinka S16?
Odcinek Knyszyn – Krynice o długości 8,44 km będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości, co najmniej 5 metrów.
Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym:
- trzy wiadukty,
- cztery przejścia dla zwierząt,
- dwa przepusty.
Rodzaj nawierzchni - z asfaltu czy z cementu - wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana, uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś.
Wykorzystana decyzja
Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. do sieci dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu. Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej, za sprawą wykorzystania decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 roku (ostatecznej od lutego 2016 roku) na wówczas jeszcze przygotowywany fragment S19 Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (obecnie węzeł Białystok Zachód).
Pierwszy odcinek S16 w województwie podlaskim
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę i jest to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód (d. Choroszcz), gdzie połączy się z istniejącą drogą ekspresową S8.
Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie tego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.