Aktualności

Wróć

Jeszcze w marcu ruszy budowa węzła łączącego S19 i S8. To nie koniec dużej inwestycji

2024-02-29 09:27:04
S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód mają zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Niebawem drogowcy rozpoczną pracę na tym ponad 10-kilometrowym odcinku. Podajemy szczegóły.
Krzysztof Zdanuczyk/Podlaski Urząd Wojewódzki
Jest ZRID na budowę S19 na północny zachód od Białegostoku

Kilka dni temu informowaliśmy o podpisaniu umowy na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, liczącego ponad 12 kilometrów długości. Mowa o odcinku od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ (na drodze krajowej nr 8) - szczegóły: Umowa podpisana. Kiedy zacznie się budowa S19 na północ od Białegostoku?. A także o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla prawie 3-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 66 stanowiącej obwodnicę Bielska Podlaskiego - szczegóły: Jest zezwolenie. Za dwa tygodnie rusza budowa obwodnicy.

Teraz mamy jeszcze jedną dobrą wiadomość. W środę (28.02) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód.

Pracami zajmie się konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP. Umowa na projekt i budowę tego odcinka opiewa na kwotę 405,6 miliona złotych i została podpisana 19 maja 2021 roku.

- Uzyskanie decyzji ZRID trwało dłużej niż pierwotnie zakładaliśmy, gdyż ze względu na konflikt interesów białostocka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musiała wyłączyć się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem Generalnej Dyrekcja i Ochrony Środowiska, prowadziła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie, która uzgodniła warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero dziś - wyjaśniał Norbert Wyrwich, pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.

[zdjecie]95674[/zdjecie]

Co wchodzi w zakres inwestycji?

Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma 10,2 km długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.

To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km. Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich.

- Droga będzie dwujezdniowa (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. ZRID zakłada przebudowę czterech wiaduktów na drodze ekspresowej i czterech na drogach powiatowych i gminnych, a także czterech mostów, które będą bezpiecznymi przejściami dla zwierząt. Cieszę się, że po moim podpisie drogowcy będą mieli zielone światło, żeby jak najszybciej wejść na budowę – podkreślał Jacek Brzozowski.

Budowa ruszy jeszcze w marcu bieżącego roku i zakończy się w 2026 roku.

[zdjecie]95673[/zdjecie]

To ważny odcinek dla regionu

Na mniejszy ruch w centrum Choroszczy po wybudowaniu odcinka Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód liczy burmistrz gminy Robert Wardziński.

- Mam nadzieję, że zadbaliśmy również w wystarczającym zakresie o drogi serwisowe dla mieszkańców i okolicznych firm, przez co budowa będzie jak najmniej uciążliwa – mówił.

Z kolei wójt gminy Dobrzyniewo Duże Wojciech Cybulski zwrócił uwagę, że przewidziano także budowę zjazdów do terenów inwestycyjnych w Gminie Dobrzyniewo Duże, o co zabiegał samorząd.

[zdjecie]95675[/zdjecie]

Podlaskie S19 - aktualizacja

Przypominamy, że S19 w województwie podlaskim to ponad 177 kilometrów dróg (całość – ponad 580 kilometrów). Zadanie podzielono na 15 odcinków.

Trwają prace budowlane:
- Kuźnica – Sokółka, długość około 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP).

Po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu:
- Sokółka – Czarna Białostocka, około 24,1 km;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, około 8,8 km.

Podpisanie umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj:
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km.

Otrzymanie nowej DŚU (Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia):
- Białystok Zachód – Białystok Księżyno, około 16,6 km;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, około 8 km S oraz około 13,8 km DK65;
- Białystok Południe – Wojszki, około 11,2 km;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami), około 3,9 km (w przygotowaniu).

W realizacji, oczekiwanie na ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej):
- Deniski – Haćki, około 6,6 km;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, około 2,8 km (GP).

W realizacji, wydana decyzja ZRID, trwa budowa:
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, około 10,2 km (w marcu rusza budowa);
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, około 11,2 km;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, około 12,2 km;
- Boćki – Malewice, około 15,9 km;
- Malewice – Chlebczyn, około 25,1 km,
- obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP) (w marcu rusza budowa).
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl