Jeszcze nie. Przełomowa kampania Polskiego Czerwonego Krzyża
Dane odnośnie skali ubóstwa i izolacji seniorów są alarmujące. PCK organizuje kampanię, która ma za zadanie uświadomić problem społeczeństwu i wesprzeć osoby starsze.
Materiały prasowe
14 listopada, w Międzynarodowy Dzień Seniora, Polski Czerwony Krzyż (PCK) rozpoczął kampanię pod hasłem „Jeszcze Nie”. Akcja ma na celu zbiórkę pieniędzy na Kluby Seniora PCK oraz zwrócenie uwagi na problem samotności i wykluczenia społecznego wśród osób starszych. Kampania powstała w odpowiedzi na niepokojące dane płynące z badań, które pokazują skalę izolacji, ubóstwa i rosnących trudności finansowych polskich seniorów.
Statystyki są alarmujące
Badania przeprowadzone przez CBOS oraz raport Poverty Watch 2024 wskazują na alarmujące statystyki. Skrajne ubóstwo dotyka aż 5,7% osób powyżej 65. roku życia, czyli około 430 tys. seniorów. Rosnące koszty utrzymania oraz ubóstwo energetyczne to jedne z najtrudniejszych wyzwań, z którymi muszą mierzyć się osoby starsze.
Z raportu Poverty Watch wynika, że 27% seniorów mieszka samotnie, co często potęguje ich poczucie izolacji. W kontekście szybko starzejącego się społeczeństwa problem samotności
i wykluczenia społecznego staje się coraz bardziej widoczny. Polski Czerwony Krzyż, dzięki rozbudowanej sieci 27 Klubów Seniora, stara się niwelować skutki wykluczenia i izolacji społecznej. Kluby te oferują szeroką gamę zajęć – od warsztatów artystycznych, przez zajęcia ruchowe, po kursy komputerowe – które wspierają aktywizację fizyczną i społeczną osób starszych. Kluby Seniora stanowią także przestrzeń do nawiązywania kontaktów międzypokoleniowych, które sprzyjają integracji i zwiększają poczucie przynależności. Taki klub działa również w Białymstoku.
Działania PCK mają na celu zapewnienie seniorom nie tylko wsparcia, ale także poczucia wartości i sprawczości w ich lokalnych społecznościach. Poprzez tę kampanię PCK chce dotrzeć do młodszych pokoleń
i zachęcić ich do aktywnego udziału w budowaniu solidarnego społeczeństwa.
Kampania Jeszcze nie
Kampania „Jeszcze Nie” koncentruje się na ukazaniu codziennych wyzwań,
z którymi zmagają się seniorzy, wśród których już co trzecia osoba po 75. roku życia mieszka sama. Przez działania w przestrzeni medialnej
i społecznościowej, PCK pragnie dotrzeć do młodszych pokoleń i zachęcić do refleksji nad tym, jak każdy z nas może wspierać osoby starsze. „Jeszcze Nie” jest kampanią przełamującą stereotypy – ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości na temat potrzeb seniorów, ale także zainspirowanie społeczeństwa do działania, aby wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu osób starszych.
- Samotność jest jak choroba i dotyka ona coraz bardziej starzejącego się społeczeństwa. Kampania ‘Jeszcze Nie’ jest apelem o wsparcie i włączenie osób starszych do aktywnego życia społecznego. Pomóc może każdy, włączając się do akcji i wpłacając dowolną kwotę na stronie kampanii jeszczetujestem.pl” - mówi Michał Mikołajczyk, członek Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Kampania „Jeszcze Nie” wyróżnia się nieszablonowym podejściem, które prowokuje do refleksji nad sytuacją seniorów, często zmagających się
z izolacją i wykluczeniem społecznym.
Poprzez wyrazisty przekaz, kampania ma na celu zwrócenie uwagi na ten problem wśród osób 30+, aby przełamać obojętność i zachęcić do większego zaangażowania na rzecz seniorów. Zaskakujące hasło „Jeszcze Nie” ma pobudzić do dyskusji, a także przełamać bariery pokoleniowe, przypominając, że każdy z nas ma wpływ na jakość życia starszych osób w społeczności.
MZ
24@bialystokonline.pl