Jest umowa na budowę zachodniej i południowej obwodnicy Białegostoku
To ważna i dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców Białegostoku, jak i całego województwa. Drogowcy podpisali umowy na projekt oraz budowę zachodniej i południowej obwodnicy stolicy Podlasia.
GDDKiA
Podpisane zostały umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych części drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W sumie warte są ponad 1 mld zł i po wybudowaniu w 2024 r. stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku.
Wykonawcy, firmy Budimex i Aldesa, mają zrealizować łącznie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz 13,68 km nowego przebiegu DK65.
Wykonywane w obu zadaniach odcinki S19, czyli Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno - Białystok Południe łączą się z realizowanym od 27 listopada odcinkiem Białystok Południe - Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego. Razem stanowią przeszło 37-kilometrowy podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, który docelowo ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami Europy Południowej.
- Dotrzymujemy słowa. Kolejne odcinki drogi ekspresowej S19, czyli szlaku Via Carpatia w województwie podlaskim, wchodzą w fazę realizacji. Powstanie zachodnia i południowa obwodnica Białegostoku. To efekt decyzji rządu z 2017 r., gdy rozszerzyliśmy finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych. Budujemy spójną sieć komunikacyjną naszego kraju - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Białystok Zachód-Księżyno
Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Budowa tego węzła będzie prowadzona w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w rozwiązania niedawno przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 682 do Łap i nr 678 do Wysokiego Mazowieckiego.
Zadanie obejmować będzie także budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługującego oba kierunki ruchu na drodze ekspresowej S19, Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.
Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.
Księżyno-Białystok Południe
Natomiast Księżyno-Białystok Południe składa się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każdą stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu Grabówki. Między skrzyżowaniami z istniejącą drogą powiatową nr 1484B a skrzyżowaniem z istniejącą DK19 będzie zachowana rezerwa terenu pod drugą jezdnię (około 5,9 km).
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Węzeł zapewni relację na kierunku Lublin - Białystok - granica państwa w Bobrownikach.
Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt.
Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl