Jest pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk
Droga dwujezdniowa, jednojezdniowa łącznica, węzeł, skrzyżowania, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, drogi dojazdowe, wiadukty, mosty, przepusty drogowe, ekrany akustyczne - budowa obwodnicy Suwałk zakończy się wiosną 2019 r.
GDDKiA
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na budowę obwodnicy Suwałk będącej fragmentem drogi ekspresowej S61 w ramach zadania: Budowa obwodnicy miasta Suwałki, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł Suwałki Południe) do km 12+830 wraz z budową łącznicy węzła Suwałki Północ o długości ok. 670 m (od km 0+419,36 do km 1+085,82).
Prace rozpoczną się po przekazaniu wykonawcy placu budowy, czyli w połowie lutego. Ogłoszony w listopadzie 2014 r. przetarg wygrała w sierpniu 2015 r. firma Budimex, która zobowiązała się do zrealizowania inwestycji w systemie Projektuj i buduj w 34 miesiące, nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy.
Umowa została podpisana 29 września 2015 r., zatem Budimex miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych (w tym tej o zezwoleniu na realizację od wojewody), a na koniec ma 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Planowane oddanie do użytku to wiosna 2019 r. Koszt wyniesie ok. 299,4 mln zł.
Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki - Budzisko).
To dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu eska na Podlasiu, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN / oś.
W skład całej inwestycji wchodzi: budowa drogi dwujezdniowej o długości 12,8 km, budowa jednojezdniowej łącznicy o długości 700 m obwodnicy miasta Suwałki z istniejącą drogą krajową nr 8 w kierunku Budziska, budowa węzła Suwałki Zachód, skrzyżowań z drogami publicznymi, chodników, zjazdów, zatok autobusowych, dróg dojazdowych (serwisowych), wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt, przepustów drogowych, także pełniących funkcje przejść dla zwierząt, wiaduktów w ciągu budowanych dróg publicznych, ekranów akustycznych oraz nasadzenia zieleni.
Obwodnica Suwałk jest kolejnym - po obwodnicy Augustowa - fragmentem drogi ekspresowej S61 popularnej Via Baltici. To międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) – poprzez Polskę - z krajami Europy Zachodniej.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl