Jakie zdanie o ZUS mają Polacy?
Większość nie przepada za urzędami i ma dużo uwag do załatwianych w nich spraw. A jak postrzegamy Zakład Ubezpieczeń Społecznych? Okazuje się, że nie jest źle.
Justyna Fiedoruk
Większość Polaków bardzo dobrze ocenia Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Niespełna 3/4 klientów pozytywnie ocenia obsługę, która świadczona jest w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie dobre zdanie o urzędzie mają osoby, które kontaktują się z nim systematycznie. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę badawczą PBS, połowa respondentów uznała też, iż w ostatnich latach nastąpiła duża poprawa, jeśli chodzi o załatwianie jakichkolwiek spraw w tym miejscu.
Obecnie aż 72% Polaków ocenia jakość usług świadczonych przez Zakład jako dobre lub bardzo dobre. Istotny jest niewątpliwie fakt, iż największy wzrost pozytywnych not pochodzi od badanej grupy przedsiębiorców (aż 76% z nich jest zadowolonych, 62,2% z nich uważa też, że jakość usług w ZUS poszybowała bardzo do góry).
Także emeryci i renciści w większości nie narzekają
ZUS jest też pozytywnie oceniany przez emerytów i rencistów, zadowolonych z obsługi jest 58% ankietowanych.
- To nie przypadek, że wysokie oceny notujemy w dwóch grupach klientów, które mają z nami systematyczny kontakt. Zarówno przedsiębiorcy, jak i emeryci oraz renciści na bieżąco dostrzegają wszystkie pozytywne zmiany, jakie wprowadzamy z myślą o naszych klientach – mówi prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska i dodaje: - Niewątpliwie na wysokie noty u świadczeniobiorców rzutuje wprowadzona w drugiej połowie ubiegłego roku usługa doradcy emerytalnego. Natomiast wysokie oceny przedsiębiorców to przede wszystkim skutek projektu e-składka, czyli zastąpieniu trzech lub czterech przelewów składkowych miesięcznie jednym przelewem na indywidualny numer rachunku w ZUS.
Ankietowani doceniają przede wszystkim usługi świadczone przez pracowników ZUS na salach obsługi klientów – tu zadowolonych jest aż 84% respondentów. Jeszcze więcej, bo aż 87% badanych, wysoko ocenia uprzejmość i życzliwość pracowników sal obsługi, niewiele mniej chwali sobie poświęcony dla nich czas i skuteczność załatwienia sprawy, z którą przyszli. Najwyższe noty jakości bezpośredniej obsługi w swoich placówkach ZUS odnotował w grupach świadczeniobiorców (88%) i lekarzy (89%).
Badanie było przeprowadzane od 15 października do 21 grudnia ubiegłego roku. Przeprowadzono 10 tys. wywiadów telefonicznych wśród czterech grup klientów ZUS: świadczeniobiorców, ubezpieczonych, przedsiębiorców i lekarzy.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl