Jakie są obecne trendy na rynku pracy?
Niskie bezrobocie sprawia, że trendy na rynku pracy uległy diametralnym zmianom. Pracownicy mają większe oczekiwania, a pracodawcy, którzy nie chcą ich stracić w wielu przypadkach muszą im iść na rękę.
pixabay.com
Oczekiwania pracowników są coraz wyższe
Jak wynika z raportu Antal Aktywność specjalistów i menedżerów, obecne oczekiwania kandydatów do pracy znacznie różnią się od tych sprzed kilku lat. W przypadku obecnych problemów kadrowych pracodawcy muszą mieć się na baczności i wielokrotnie iść na rękę podwładnym.
Zwiększająca się liczba ofert pracy sprawia, że coraz częściej oferty przychodzą do kandydatów same, czyli ktoś z danej firmy kontaktuje się z nimi np. za pomocą mediów społecznościowych i różnych profili, gdzie określamy swoje umiejętności i opisujemy dotychczasowy przebieg kariery zawodowej. Ludzie nie boją się już stawiać wymagań. Co drugi pracownik jest obecnie przekonany, że pracę spełniającą jego oczekiwania jest w stanie znaleźć w mniej niż 3 miesiące. Inne są też wymagania co do przeprowadzanych rekrutacji.
- Dotychczasowe działania firm, zorientowane na pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników, już dawno przestały przynosić oczekiwane efekty. Wynika to z faktu, że rynek kandydata zaczyna przybierać nową, bardziej radykalną formę. Oprócz pogłębiającego się deficytu kadrowego, obserwujemy również, że zwiększa się odsetek pracowników pasywnych, którzy czekają na bezpośrednie zaproszenia do rekrutacji. Z pewnością coraz większą rolę w zatrudnieniu najlepszych specjalistów będzie odgrywał wizerunek pracodawcy. To jednak tylko kropla w morzu realnych wymagań dzisiejszego rynku kandydata - mówi Artur Skiba, prezes Antal.
Jak wynika z badań aż 72% kandydatów, nie szuka pracy aktywnie. Okazuje się więc, że kandydaci oczekują, że oferty będą do nich napływać same i co ciekawe – coraz częściej tak właśnie jest. Okazuje się, że np. menedżerowie dostają około 9 ofert rocznie. Jeszcze bardziej są rozchwytywani specjaliści z obszaru IT. Firmy poszukują intensywnie także inżynierów i finansistów. Aczkolwiek braki kadrowe obecnie pojawiają się w praktycznie w każdej branży.
Elastyczne godziny pracy coraz bardziej popularne
Kandydaci obecnie często oczekują elastycznych godzin pracy. Liczy się też możliwość pracy zdalnej. Ponad połowa ankietowanych uważa, że umowa o pracę to podstawa w propozycji pracodawcy, by w ogóle wzięli ją pod uwagę. Ewentualnie w przypadku bardzo dobrych zarobków są gotowi na założenie własnej działalności. Co ciekawe - bardzo ważnym argumentem w walce o pracownika są również kwestie związane z wakacjami - 26% osób oczekuje dodatkowych dni urlopu, a 12% - dofinansowania do wakacji.
Dawniej długie oczekiwanie na odpowiedź ze strony pracodawcy było normą. Teraz przedsiębiorcy muszą działać szybko.
- Chcemy zatrudniać szybko, efektywnie i najlepszych, ale jak wynika z badania Antal, pracodawcy bardzo często zamiast pomagać sobie w procesie rekrutacyjnym, to sprawy utrudniają. W rekrutacji liczy się przede wszystkim czas i tzw. candidate experience, czyli doświadczenie kandydata. Z jednej strony firmy muszą uważać, by nie stracić pracownika na rzecz konkurencji, z drugiej zadbać o wysoki poziom przeprowadzanej rekrutacji. Komunikacja z kandydatem powinna przebiegać sprawnie i zrozumiale, tak, by nie generować na każdym etapie pytań czy zbędnie przedłużać procesu decyzji. To przekłada się na korzystny wizerunek organizacji i najbardziej efektywny sposób budowania marki pracodawcy – wyjaśnia Agnieszka Pastuła, Team Manager, Antal HR & Legal.
Jakie są główne powody zmiany pracy?
Pracownicy najczęściej decydują się na zmianę zatrudnienia, bowiem są niezadowoleni z obecnych zarobków albo dostają lepszą ofertę, gdzie mogą liczyć na wyższą wypłatę. Coraz więcej osób oczekuje od szefa jasnych deklaracji dotyczących możliwości rozwoju kariery. Jak wynika z badania, z pracy często odchodzimy też przez złe zarządzenie oraz złą atmosferę w pracy.
65% ankietowanych otrzymało w ostatnim czasie podwyżki i zakładają, że w ciągu najbliższych miesięcy mogą spodziewać się kolejnych.
– W dobie rosnącej rotacji dobrowolnej firmy, które nie są w stanie sprostać pogłębiającej się presji konkurencji, powinny zastanowić się nad alternatywnymi metodami przyciągnięcia pracowników. Tylko działania zwiększające pozytywny wizerunek pracodawcy, efektywniejsze kształtowanie polityki HR, usprawnianie procesów rekrutacji oraz śledzenie trendów na rynku pracy, mogą pomóc w i tak mocno rozgorzałej walce o pracownika – podsumowuje Agnieszka Pastuła.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl