Jaką branżę wybrać, aby utrzymać się na rynku?
Brak znajomości rynku, konkurencji oraz sytuacji danej branży przyczynia się do upadku wielu biznesów. Jak zatem osiągnąć sukces na rynku?
sxc.hu
Według danych Coface Poland najmniej upadłości polskich przedsiębiorstw było w 2007 r. Jednak z każdym kolejnym rokiem ich liczba rosła, by w pierwszej połowie 2013 r. osiągnąć najwyższy poziom - aż 455 firm. Wynik ten jest o 7% większy niż w ubiegłym roku.
Jakich firm jest za dużo?
Zgodnie z informacjami zebranymi przez Coface Poland, najwięcej upadłości jest w produkcji (33%), handlu (24,3%), budownictwie (23,2%) oraz transporcie (4%). Przyczyną jest nie tylko kryzys w budowlance, ale również wydłużone terminy płatności, które nie sprzyjają przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności.
W samym handlu zbankrutowało 111 firm, co stanowi wynik o 14,5% większy w stosunku do poprzedniego roku. Za źródło niepowodzeń większości firm usługowych uznaje się mniejszy poziom konsumpcji w kraju, a także spowolnienie rozwoju gospodarczego. Niektóre biznesy również sami konsumenci skazują na porażkę. Decyduje o tym zbyt duża liczba sklepów oferujących te same produkty w podobnych cenach.
W przypadku firm usługowych najwięcej upadłości jest w branży związanej z usługami zdrowotnymi, gastronomicznymi, ochrony mienia oraz call center.
Branże przyszłości
Według ekonomicznych prognoz Komisji Europejskiej do 2015 r. produkcja nadal będzie odgrywać znaczącą rolę w gospodarce. W samej Polsce liczba pracujących w tej branży zwiększy się o ok. 17%. Drugim znaczącym sektorem będą usługi, w których zatrudnienie w naszym kraju zwiększy się nawet o 30%.
Komisja wskazała również tzw. branże przyszłości, do których należeć będą: zawody związane z Internetem, technologiami informatycznymi i teleinformacyjnymi, nauki przyrodnicze powiązane z ochroną środowiska oraz biotechnologią, transport i logistyka, turystyka, rozrywka i rekreacja, a także edukacja, uwzględniająca: szkolenia, pomoc doradców oraz kształcenie wykorzystujące technologie informatyczno-komunikacyjne, jak np. e-learning.
Małgorzata Cichocka
malgorzata.c@bialystokonline.pl