Jak zdobyć uprawnienia do kierowania motocyklem?
Ciepłe dni sprawiają, że na drogach zaroiło się od motocyklistów. Zobacz, co zrobić, by dołączyć do ich grona.
Grzegorz Chuczun
Uprawnienia do kierowania motocyklami można uzyskać poprzez uczestniczenie w szkoleniu kierowców kat. A1, A2 bądź A oraz zaliczeniu egzaminu w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.
Od 24 sierpnia 2014 r. obowiązuje przepis, na mocy którego każda osoba posiadająca prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat może kierować motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 oraz mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,1 kW/kg.
Przedstawione wyżej wymagania są takie same dla posiadaczy prawa jazdy kat. A1. W skrócie oznacza to, że kierowca mający uprawnienia w zakresie kat. B może zgodnie z prawem jeździć po drogach publicznych tzw. 125-ką. Należy pamiętać, iż takiego kierowcę obowiązują te same przepisy ruchu drogowego jak posiadacza prawa jazdy kat. A1. Obowiązkowo musi on jeździć w kasku, nie może przewozić nietrzeźwych osób oraz dzieci z prędkością większą niż 40 km/h.
Można również skorzystać z tradycyjnej metody uzyskania uprawnień. Jednakże należy pamiętać o zróżnicowaniu kategorii motocyklowego prawa jazdy. Kategorie te różnią się pojemnością silnika oraz wiekiem kandydata ubiegającego o dane uprawnienie.
Aby zdobyć uprawnienia w ramach kat. A2, należy mieć 18 lat, a moc motocykla nie może przekraczać 35 kW i stosunku mocy do masy 0,2 kW/kg.
Natomiast aby zdobyć prawo jazdy kat. A, wymagany jest wiek minimalny 20 lat, jeżeli kandydat posiada od 2 lat prawo jazdy kat. A2 lub 24 lata, jeżeli osoba nie posiadała wcześniej wspomnianej kategorii. W tym wypadku wyjątkiem jest 18 lat dla żołnierzy kierujących pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Posiadając uprawnienia w zakresie kat. A kierowca może poruszać się pojazdami motocyklowymi o każdej pojemności.
Szkolenia kat. A1, A2, A mają takie same wymagania dotyczące godzinowego wymiaru zajęć. Czas trwania jest ustalany przez instruktora w porozumieniu z kursantem, przy czym nie może to być mniej niż 30 godzin szkolenia teoretycznego i 20 godzin praktycznego. W przypadku podwyższania motocyklowej kategorii prawa jazdy, np. z A1 na A2 lub nawet z A1 na A, nie przeprowadza się szkolenia teoretycznego. Wystarczy uczestniczyć w szkoleniu praktycznym.
Radosław Malinowski
radoslaw.malinowski@bialystokonline.pl