Podlaska młodzież nie chce zakładać firm
Wschodnie województwa czyli podlaskie, lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie mają najniższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród młodzieży. Uczniowie w wieku 15-19 lat, którzy mieszkają w tych województwach, nie są zainteresowani założeniem własnej działalności gospodarczej.
Z tego powodu wystartowała edukacyjna kampania „Cash Lajf Balans”, której celem jest zachęcenie młodzieży z Polski Wschodniej do rozwijania swoich pasji i otwierania swoich firm.
Co daje własny biznes?
Bycie własnym szefem to wyzwanie nie dla każdego. Założenie firmy wiąże się z wieloma formalnościami, zmieniającym się rynkiem oraz innymi nieoczekiwanymi problemami.
Pomimo tego, własny biznes to wiele plusów. Przede wszystkim można zyskać nieustanny rozwój, elastyczność czasową, dzięki której można zachować balans między życiem prywatnym a zawodowym.
Oni już osiągnęli sukces
W ramach kampanii został przygotowany materiał prezentujący młodych przedsiębiorców z Białegostoku.
Przede wszystkim chcą pokazać młodzieży, że aby osiągnąć sukces, nie trzeba wyjeżdżać z miasta. Jedną z takich osób jest Marcin Joka, który razem ze wspólnikami stworzyli Photona – interaktywnego robota edukacyjnego. Aby otworzyć firmę pozyskał fundusze europejskie oraz wsparcie inwestorów. W filmie opowiada m.in. jak je zdobyć.
Kolejną taką osobą jest Karolina Kuzioł-Sierosławska, która zaczynała od pieczenia słodkości dla bliskich, a dziś z sukcesem prowadzi własną cukiernię Słodko. W filmie opowiada na czym warto skupić się na początku biznesowej drogi i jak stopniowo ją rozwijać.
Aplikacja na telefon
W związku z kampanią powstała również aplikacja Cash Lajf Balans. Jest to gra edukacyjna, którą można bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play i App Store.
Aplikacja pozwala wczuć się w rolę młodych przedsiębiorców poprzez zabawę i kreatywną formę nauki. Młodzież zdobywa wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i poszerza ją o aspekty związane z prowadzeniem własnej firmy. Gracz sam decyduje o tym, ile pracuje, ile korzysta z życia, zachowując przy tym niezbędną równowagę.
Znani Youtuberzy
Dialog z młodymi ludźmi odbywa się najczęściej w ich naturalnym środowisku, czyli w mediach społecznościowych - dlatego powstały profile kampanii na Facebooku, Instagramie oraz kanał na platformie YouTube, gdzie dostępne są filmy z bohaterami kampanii.
Aby zapewnić szerokie dotarcie do młodzieży, do współpracy zaproszono znanych youtuberów: twórców kanału „Matura to Bzdura” oraz gamera GilathissNew.
Do wygrania tablety, aparaty, roboty i wiele innych
Ponadto dla uczniów oraz szkół organizowane są konkursy na
stronie kampanii. Kreatywne zadania pozwolą wykorzystać wiedzę z zakresu przedsiębiorczości w praktyce.
Dla uczniów indywidualnych do wygrania są m.in. smartfon z ultraszerokokątnym aparatem, smartwatch, czytnik e-booków, tablet z podstawką czy plecak z panelem słonecznym.
Natomiast szkoły mogą wygrać: urządzenie pozwalająca na przekształcenie powierzchni tablicy suchościeralnej w tablicę interaktywną, roboty edukacyjne, podręczny projektor USB z ekranem, przenośny głośnik bluetooth czy zestaw gier, których celem jest generowanie pomysłów na innowacje w modelu biznesowym.
Kampanię na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej realizuje Fabryka Komunikacji Społecznej. Jest współfinansowana z Funduszy Europejskich z Programu Polska Wschodnia.