Od 20 do 27 sierpnia będzie trwał zorganizowany w tym roku już po raz trzeci przez Galerię im. Sleńdzińskich Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej.
Inauguracyjny koncert festiwalu Maski Weneckie rozpocznie się w sobotę o godz. 18.00 w Auli Magna Pałacu Branickich. Wystąpi wówczas Zespół Muzyki Dawnej Collegium Spes Musica oraz Balet Dworski Cracovia Danza. Kolejny festiwalowy dzień, niedziela, to recital Judyty Tupczyńskiej - skrzypce barokowe i Anny Urszuli Kucharskiej - klawesyn. Po koncercie odbędzie się prelekcja. Początek o godz. 18.00 w siedzibie Galerii przy ul. Waryńskiego 24a.
Wenecja
Do rozwoju muzyki, a także tańca i teatru szczególny wkład dała Wenecja od połowy XVI do końca XVIII w. Zdobycze tamtejszej szkoły oraz budownictwo instrumentów zainicjowały powstanie sonat i koncertów. W XVIII-wiecznej Republice Weneckiej można było usłyszeć te formy od Vivaldiego, Albinoniego, Marcello. Tam też co roku dawano wyraz republikańskiej potrzebie łamania barier między stanami, poprzez wydarzenie łączące muzykę, teatr i sztuki plastyczne - karnawał maskowy.
Wśród masek szczególne miejsce zajmuje ta z charakterystycznym długim dziobem. Przypomina strój średniowiecznych lekarzy, którzy zakładali filtry w postaci ogromnego dziobu wypchanego gazą, mającego chronić przed infekcją. W XVII w. ubiór, który nosiła także policja szukająca zarażonych dżumą, stanowią: maska z wydrążonym dziobem i pokrytymi szkłem otworami na oczy, kapelusz i długi, czarny płaszcz. Widok tak odzianej postaci budził grozę w XVII-wiecznej Wenecji. Dla zdrowych oznaczał ostrzeżenie o wybuchu epidemii, a dla zarażonych - rychłą śmierć. Wprowadzenie maski Medico della Peste do klasycznych masek karnawału w wieku XVIII stanowiło rodzaj terapii.
Prezentowana pierwszego dnia Festiwalu choreografia, towarzysząca kompozycjom weneckich mistrzów muzyki instrumentalnej, nawiązuje do konceptu XVIII-wiecznego Karnawału Maskowego w Wenecji.
Florencja
Intencja przywrócenia muzyce mocy opiewanej w starożytnych pismach, stała się ideą grupy, która w latach 80. XVI w. gromadziła się w pałacu księcia Giovanniego de Bardi we Florencji. Rezultatem jej działań stał się nowoczesny program kompozytorski i nowy gatunek muzyczny - opera. Wystawienie pierwszej opery J. Cacciniego i J. Periego Euridice (1600) zostało uznane za początek baroku w muzyce, który trwał 150 lat.
Muzyka Antonia Vivaldiego, weneckiego kompozytora XVIII wieku, operuje innym instrumentarium i technikami kompozytorskimi niż muzyka prekursorów stylu barokowego, ale jej podstawowe cechy są niezmienne: obecność basu cyfrowanego i wyrafinowana ornamentacja oraz kontrast i ekspresyjność. Programowe oddziaływanie na afekty słuchacza zaznacza się w utworach pisanych z myślą o podopiecznych słynnego weneckiego sierocińca Ospedale della Pieta, dla którego Vivaldi tworzył prawie 37 lat. Ospedali były dobroczynnymi instytucjami, obejmującymi opieką sieroty i dzieci porzucone ze względu na nieprawe pochodzenie bądź fizyczne ułomności.
W samej Wenecji oprócz Ospedale della Pietà były jeszcze trzy podobne instytucje dysponujące damską orkiestrą o imponującym poziomie wykonawczym. Jak pisze dr John Kitchen z Edynburga kobiety tych czasów działały o wiele więcej w świecie muzyki, niż historyczne książki każą nam wierzyć. Twierdzenie to wydaje się w pełni uzasadnione, gdy zapoznamy się z utworami: Francesci Caccini i Barbary Strozzi.
Prezentowany w programie finałowego koncertu (niedziela, 27.08) utwór Dove Io Credea, wydany w 1621 r. jest jedną z jej zachowanych kompozycji F. Caccini. Z kolei urodzona w Wenecji B. Strozzi była uczennicą Cavalliego, jednego z pionierów nowego stylu Seconda Prattica. W programie jest jej kompozycja Mercé di voi.
Ambitne wydarzenie artystyczne
Festiwal Muzyki Dawnej to w sumie 5 koncertów wybitnych instrumentalistów i tancerzy, absolwentów prestiżowych uczelni muzycznych z Europy, pracujących i koncertujących na całym świecie. Wśród nich są: Judyta Tupczyńska, Grzegorz Lalek, Tomasz Frycz, Anna Urszula Kucharska, Romana Agnel, Sławomir Greś, Krzysztof Antkowiak, Sarah Busfield, Julita Mirosławska, Simone Curley, Agnieszka Osiecka, Ludmiła Piestrak, Małgorzata Feldgebel, Grzegorz Zimak i Anna Wiktoria Swoboda.
Na wszystkie koncerty Festiwalu wstęp jest wolny. Portal BiałystokOnline patronuje całemu wydarzeniu.
Szczegółowy program:
Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
E.S.