Jak optycznie wydłużyć nogi i ukryć niedostatki? [WIDEO]
2016-02-03 17:29:28
Rosnąca na łydce koniczyna, wielkie dzieła zniszczone przypadkowo przez sprzątaczki i różne ludzkie dziwactwa. Brzmi intrygująco? Galeria Arsenał otwiera nowy rok dwiema mocnymi wystawami.
Anna Dycha
Pierwsza z ekspozycji prezentuje prace Karoliny Breguły, w których artystka zastanawia się nad szczerością politycznego i społecznego zaangażowania twórców i próbuje dostrzec użyteczną wartość sztuki.
Fasadowe zaangażowanie
Tytuł wystawy Remont, słowo wstrętne jak karaluch pochodzi z wideo Zupa. Jego bohaterami są artyści, którzy boją się zaangażowania w rewolucję dziejącą się tuż obok. Breguła pyta: czy polityczne i społeczne zaangażowanie artystów jest z góry skazane na porażkę?
- Ta praca dotyka fasadowego zaangażowania - wyjaśnia artystka. Dodaje, że tytuł wystawy nawiązuje do Szewców Witkacego, w których padają słowa: Nie wierzę już w żadną rewolucję. Samo słowo wstrętne jest jak karaluch (...).
Artystka prezentuje też fotografie z cyklu Historie sztuki, w którym porusza temat słynnych przypadków zniszczenia dzieł sztuki. Na pierwszym zdjęciu przypomina pracę Josepha Beuysa Fettecke (artysta w narożniku sali ASP w Düsseldorfie umieścił... bryłę masła, którą sprzątnięto). Na swoim zdjęcia Breguła bryłę masła wkłada... pod pachę mężczyzny. Nawiązuje też do pracy Martina Kippenbergera - sprzątaczka wyczyściła ślad po wyschniętej deszczówce, a także do zniszczenia pracy La nona ora Maurizia Cattelana (papieża Jana Pawła II przygniata meteoryt) w warszawskiej Zachęcie.
Koniczyna na łydce i robienie hałasu
Na wystawie można obejrzeć też inne wideo. Cukiernica powstała podczas kilkumiesięcznego pobytu we Florencji.
- Obcowanie z dziełami sztuki w takim natężeniu tak mnie przytłoczyło, że musiałam unicestwić atrakcyjną cukiernicę - wyjaśnia artystka.
Drugi film to Obraza, który pokazuje, że ograniczenia mogą stać się motorem postępu. Zakaz hodowania... koniczyny na łydce (Breguła nie ukrywa gombrowiczowskich inspiracji) zachęca innych do takiej inicjatywy.
Ciekawostką jest zbiór przedmiotów - praca powstała w Arsenale. To instrumenty do robienia hałasu, które Breguła zebrała w pracowniach artystów. Rzeczy niepotrzebne, resztki po produkcji prac.
- Można je wypożyczyć, by zabrać na demonstrację i zrobić duży hałas - zachęca Breguła.
Szlakiem dziwactw
Na drugiej wystawie możemy obejrzeć prace mieszkającej w Warszawie rzeźbiarki - Zofii Gramz.
- Tytuł Po co to komu nawiązuje do często słyszanych haseł wypowiadanych przez osoby nieinteresujące się sztuką. W tych pracach próbuję na to odpowiedzieć. Pokazuję różne dziwactwa, które dla bohaterów moich rysunków mają sens. Przedstawiam ludzi jako zbiór dziwaków podzielonych na różne grupy - wyjaśnia artystka.
Charakterystyczne czarno-białe realizacje tuszem na papierze są pełne czarnego humoru, ironii, ale przede wszystkim wrażliwości na absurdy codziennego życia. Ekspresyjne prace Gramz stanowią komentarz otaczającej rzeczywistości, reakcję na zalewający nas przekaz medialny dotyczący każdej sfery ludzkiego życia.
Rysunki pogrupowane są w kąciki. I tak w Kąciku mitomańskim artystka przedstawia człowieka chodzącego na kursy kreatywności, kierującego swoim życiem (za kierownicą auta) i odciskającego dłonie na trotuarze. W kąciku Świat mody i urody radzi, jak optycznie wydłużyć nogi i ukryć niedostatki oraz prezentuje modę inspirowaną Polską. Mamy też inne kąciki, np. Mam talent, Ludzie sztuki i teatru oraz Świadomy konsument. Wszystkie rysunki są prześmiewcze, zaskakujące, trzeba je oglądać czytając podpisy.
Nie brakuje wideo. Pierwszy film Po co to komu Gramz stworzyła specjalnie na białostocką wystawę i zebrała w nim profesje (pianista, malarz, piłkarz, bokser, striptizerka), które budzą różne emocje. Drugi - Zdrowie i trzeźwość - może kojarzyć się z pijacką wizją, pokazywany był w warszawskim pustostanie.
Wystawy można oglądać do 3 marca, czynne są od wtorku do niedzieli w godz. 10.00-18.00 (w czwartek wstęp wolny). Patronujemy ekspozycjom.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z
Polityka cookies
. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce