Nauka

Wróć

Influencer i youtuber zawodami przyszłości? To tzw. rynek gwiazd

2021-03-05 15:57:41
Coraz częściej dzieci i młodzież wchodzą do strefy internetu, by tam rozwijać karierę. Jednak większości nie uda się osiągnąć w ten sposób sukcesu zawodowego, ponieważ miejsca jest tam dla niewielu. Jakie zawody będą więc pożądane za 10 lat?
Malwina Witkowska
Ścieżka kariery

Wybór ścieżki zawodowej to dla młodych ludzi bardzo trudna decyzja. Po skończeniu 8. klasy wielu z nich zastanawia się dokąd pójść, by osiągnąć sukces.

- W wielu rodzinach zapadają teraz bardzo ważne decyzje o wyborze szkoły. Co za tym idzie, przyszłości zawodowej dzieci. Moment rekrutacji jest obecnie na tyle ważny, że dzieje się w rzeczywistości w której nie potrafimy jeszcze znaleźć odpowiedzi, jakie zawody będą za 5-10 lat tymi na które nasze dzieci czekają - mówi Katarzyna Kaczyńska, dyrektor szkół Infotech.

Czym powinni kierować się młodzi ludzie, wybierając ścieżkę kariery?

- Na pewno swoimi marzeniami, bo to jest bardzo istotne. Jeżeli czegoś nie lubimy, to nie będziemy w tym kierunku podążali i nie będziemy z pasją zgłębiali tajników wiedzy - uważa inżynier i wynalazca Petros Psyllos.

Dodał, że bardzo istotne są także trendy, ponieważ to one często decydują o tym co się dzieje na rynku pracy.

- Szczególnie koronawirus pokazuje, że wszystko przenosi się do świata cyfrowego. Koronawirus właściwie jest triggerem tych zmian i ta rewolucja cyfrowa gwałtownie przyspieszyła. Dzisiaj wszystko jest przeciągnięte sztuczną inteligencją, jesteśmy w niej dosłownie zanurzeni. To jest taki trend, który zmieni diametralnie cały nasz świat. Dzisiaj w ciągu paru miesięcy dzieje się więcej niż kiedyś w ciągu kilku lat. Jeżeli nie będziemy nadążali za tą rzeczywistością i odpowiednio wcześnie nie zajmiemy się zgłębianiem tej sztucznej inteligencji, która jak żadna inna technologia zmienia nasz świat... to zostaniemy w tyle - dodaje Petros Psyllos.

Według niego bardzo ważne jest rozwijanie w sobie pierwiastka pasji technologicznej, ponieważ czym wcześniej się zacznie tym większy można osiągnąć sukces w tej branży.

Mało kto zostaje influencerem

Władze szkół Infotech przestawiły dane z których wynika, że nawet 65% dzieci obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Ponadto w ciągu najbliższych 25 lat ponad połowa istniejących dziś profesji zniknie wskutek zmian technologicznych.

A co z zawodem youtubera czy influencera?

- Według mnie jest to mało perspektywiczne. To jest tzw. rynek gwiazd na którym jest bardzo mało miejsca. Patrząc na statystyki, to jest małe prawdopodobieństwo, że wejdę na sam szczyt. A jeżeli nie wejdę na sam szczyt, to niestety nie będzie można się z tego utrzymać. Jeżeli chodzi o takie kierunki, uważam z punktu statystycznego widzenia, że to jest mało perspektywiczne - sądzi Petros Psyllos.

Zapotrzebowanie na zawody

Ministerstwo Edukacji i Nauki każdego roku przygotowuje wykaz zawodów dla każdego województwa. Zobacz więcej: Zawody przyszłości. Na które jest największe zapotrzebowanie na Podlasiu?

- W zestawieniu, które podaje nam ministerstwo brakuje tego zawodu, który jest przez instytucje analiz rynku pracy wskazywany np. specjalista ds. BHP. To nas zaskoczyło, bo jest to zawód związany z bezpieczeństwem w warunkach pandemii - podkreśla Jerzy Mantur, kierownik pracowni badań społeczno-edukacyjnych w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku.

Wśród wskazanych przez analizatorów rynków pracy są także zawody: ekspert ds. e-commers, digital manager czy specjalista business intelligence. Jednak ich nie ma w najnowszym wykazie MEiN.

Natomiast Marta Molska, założycielka Agencji Marketingu Internetowego Do Itcrew uważa, że każdy po części przenosi się do sieci, czy tego chce czy nie.

- Każdy z nas widzi, że faktycznie na co dzień kontaktuje się, pozyskuje informacje z internetu. Przez pandemie zwiększyła się także sprzedaż internetowa o 26%. Większość Polaków uważa, że woli kupować online, ponieważ jest to wygodniejsze. My w tym momencie musimy znaleźć pracowników, którzy będą kompetentni do wykonywania tych wszystkich zawodów przyszłości. W Polsce jest ponad 150 tys. przedsiębiorstw, które na ten moment sprzedają w internecie - informuje Marta Molska.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl