Aktualności

Wróć

Imię i… internet! To jest potrzebne, by zgłosić narodziny dziecka

2020-09-05 14:15:25
Zgłoszenie narodzin dziecka to obowiązek – rodzice na jego dopełnienie mają 21 dni od otrzymania karty urodzenia. Nie każdy obowiązek musi być jednak uciążliwy. Zgłoszenie narodzin nowego członka rodziny jest bardzo proste. Najłatwiej i najszybciej można to zrobić przez internet – na gov.pl.
pixabay.com
W telewizji i internecie możecie obejrzeć najnowszy spot Ministarstwa Cyfryzacji, który zachęca do skorzystania z możliwości zgłoszenia narodzin nowego członka rodziny przez internet. To kolejna odsłona kampanii „e-Polak potrafi!”.



- Zgłoszenie narodzin dziecka oraz wiele innych spraw teraz załatwisz online. e-Polak potrafi! Sprawdź na GOV.pl – mówi ambasador kampanii aktor Michał Czernecki w nowym spocie.

Na portalu GOV.pl znajdziemy e-usługę: Zgłoś urodzenie dziecka. Dzięki niej, bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze dnia i nocy, zarejestrujemy w urzędzie córkę lub syna.

- Nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch zostanie zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Oczywiście wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Co jest potrzebne, by zgłosić narodziny dziecka?

Rodzic, który będzie zgłaszał narodziny malucha powinien mieć profil zaufany, smartfon lub komputer i oczywiście dostęp do internetu.

Jeśli nie ma profilu zaufanego, założy go od ręki. Jak to zrobić – tłumaczy Michał Czernecki w filmowym instruktażu:



Cały proces zgłaszania to tylko pięć kroków. Oto one:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka (w tym imię!).

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień.
Paulina Górska
24@bialystokonline.pl