Kultura i Rozrywka

Wróć

Halfway Festival. Amfiteatr Opery Podlaskiej znów wypełniony

2019-06-29 13:12:26
To już 8. odsłona Halfway Festival - kameralnej imprezy w amfiteatrze Opery i Filharmonii Podlaskiej, która przyciąga publiczność z całego kraju.
AD
Dźwięki pochodzą z wnętrza. Zawsze prawdziwe, nasycone emocjami artystów i uzależniającą głębią. I jak co roku wspólnie będziemy słuchać opowieści z różnych stron świata, zamkniętych w muzyce. Tak po prostu, zwyczajnie i naturalnie. Będziemy blisko muzyki, blisko ludzi i blisko różnych emocji. I jak zawsze liczymy, że będziemy przeżywać je wspólnie i pozostaną w nas na długo - tak zapraszają na imprezę organizatorzy z Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Piątek na Halfway Festival

Festiwal rozpoczął się w piątek (28.06). Otworzył go występ grupy Wędrowiec, w której na klawiszach zagrał białostoczanin - Gabriel Tomczuk. Na koncie zespół ma płytę Zwierzęta nocne.

- Nasz materiał staramy się traktować jak podróż - zwracał się do słuchaczy wokalista Maciej Moszyński.

W tej muzyce spotykało się brzmienie nowoczesnej elektroniki z folkową tradycją - wzmocnioną skrzypcami - oraz mocnym wokalem. Zabrzmiały m.in. singlowy Pęd, Mała twierdza i Tyle lat.

Później scenę opanowała Gyða Valtýsdóttir. Ta islandzka artystka opuściła zespół múm - choć ten podbijał serca fanów w wielu krajach - i postanowiła jednak podążać własną ścieżką. Odeszła, by kontynuować studia jako wiolonczelistka. Ukończyła Musik Akademie w Bazylei, uzyskując tytuł magistra jako muzyk klasyczny i improwizacyjny. Po ukończeniu studiów podróżowała i współpracowała z wieloma znakomitymi muzykami. Lista jej muzycznych kooperacji jest imponująca. To m.in. The Kronos Quartet, Josephine Foster, Damien Rice, Colin Stetson, Jónsi Ólöf Arnalds, Ben Frost, Aaron & Bryce Dessner (z The National).

Jej występ mieścił się w przestrzeni, którą można określić dwoma słowami: klasyka i improwizacja. Słychać było, że Gyda kocha klasyczne instrumenty. Gdy tylko grała na wiolonczeli, wydobywała z niej przejmujące, piękne dźwięki. Pełen emocji był też jej śpiew. Na białostockiej scenie Gyda wystąpiła z towarzyszeniem zespołu, w którym zabrzmiały jeszcze jedna wiolonczela, skrzypce, altówka oraz perkusja.

Na finał piątku zagrała brytyjska formacja These New Puritans. Gdy na scenę wjeżdżały kolejne instrumenty - z ksylofonem na czele – wiadomo było, że to nie będzie taki zwyczajny koncert. Postpunkowa grupa lubi bowiem rozbudowane kompozycje, chłód syntezatorów i perkusyjne kawalkady. Udało im się wyczarować swój własny świat.

Halfway Festival. Muzyka głębi

- Halfway Festival to wydarzenie coraz bardziej widoczne na festiwalowej mapie Polski i Europy, jako najbardziej kameralny festiwal muzyki alternatywnej. W amfiteatrze Opery i Filharmonii Podlaskiej tworzy się wyjątkowa atmosfera, a granice pomiędzy artystami a publicznością wręcz zanikają - mówią o imprezie jej organizatorzy z Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Halfway Festival już od 8 lat gości w Białymstoku przedstawicieli różnych gatunków i wrażliwości: od indie, przez elektronikę, aż po folk. Choć przybywają z różnych stron świata, łączy ich jedno - głębia przekazu w dźwiękach, jak i słowach.

Przed nami jeszcze cały weekend, podczas którego wystąpią: Kotori, Oxford Drama, Karyyn, My Brightest Diamond i Julia Holter (sobota) oraz Palina, Tęskno, Alice Phoebe Lou, Foxing i Strand of Oaks (niedziela). W programie są też spotkania, dyskusje warsztaty i wystawy.

Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym imprezy.

Program: Halfway Festival 2019
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl