GDDKiA podsumowała rok. W Podlaskiem powstało kilkaset kilometrów dróg
Budowa S61 to najważniejsze zadanie realizowane przez GDDKiA w 2019 roku. Jednak nie jedyne.
GDDKiA
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowali rok 2019, jeśli chodzi o wykonane prace na podlaskich drogach. Był to intensywny okres prac przy realizacji dróg ekspresowych, głównie drogi S61. W maju została oddana do użytku obwodnica Suwałk, a w sierpniu i we wrześniu rozpoczęły się roboty budowlane na trzech kolejnych odcinkach S61 o łącznej długości 51,4 km. Kontynuowana była też budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna (6,5 km).
W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj (z dwoma wyjątkami) czy też już fizycznie, w budowie – jest ponad 200 km tej drogi (z tego 63 km. w województwie warmińsko-mazurskim). S61 to kręgosłup całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).
Odcinki realizowane przez Oddział GDDKiA w Białymstoku:
- 25,53 km - w użytkowaniu (fragment obwodnica Augustowa i cała obwodnica Suwałk),
- 57,92 km – fizycznie w budowie (odc.: węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Płd., węzeł Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obwodnica Szczuczyna),
- 20,1 km – etap uzyskiwania zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej w ramach kontraktów w systemie Projektuj i Buduj (odc.: węzeł Łomża Płd. – węzeł Łomża Zach., węzeł Łomża Zach. – węzeł Kolno),
- 46,56 km (w tym 3 km S8 na połączeniu) – w przededniu podpisania (początek stycznia 2020 roku) ponownych umów w systemie Projektuj i Buduj z nowymi wykonawcami (odc. węzeł Podborze – węzeł Śniadowo i Suwałki – Budzisko).
Już wiosną przyszłego roku jest planowane oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna, natomiast realizacja ostatnich odcinków S61 na Podlasiu powinna zakończyć się w III kwartale 2023 roku.
W województwie podlaskim, oprócz wybudowanej już drogi ekspresowej S8 i wspomnianej S61, są jeszcze dwie inne eski realizowane i przygotowywane przez GDDKiA – S19 i S16.
S19
Ta droga ekspresowa jest w województwie podlaskim w fazie przygotowań od Kuźnicy (przejście graniczne z Białorusią) przez Białystok, Bielsk Podlaski, Siemiatycze i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część to około 180 km (licząc najkrótsze warianty) eski plus ponad 20 km planowanych do przebudowy wraz z inwestycją dróg krajowych DK63 i DK66.
Poszczególne zadania - w zależności od odcinka - są na etapie składania wniosku o decyzję środowiskową, procedowania wniosku w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska albo – jak odcinek Białystok Zachód – Ploski, mają wydaną decyzję środowiskową (14 sierpnia 2019 roku).
S16
Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga ta jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych (we wrześniu zostało odebrane uproszczone Studium Korytarzowe, a obecnie trwa przygotowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego).
Działania na sieci dróg krajowych
Działania białostockiego oddziału GDDKiA nie ograniczają się tylko do dużych inwestycji na ciągach ekspresowych. W kończącym się roku prowadzono 18 zadań obejmujących modernizację sieci dróg krajowych na Podlasiu za przeszło 400 milionów złotych. Część z tych modernizacji będzie jeszcze kontynuowana w 2020 roku (zadania dwuletnie), jak np. przebudowa około 30 km DK66 pomiędzy Bielskiem Podlaskim a Połowcami (granica z Białorusią). W tym roku – zgodnie z planem - oddano do użytku pierwsze zmodernizowane 3,7 km tej drogi: tzw. przejście przez Suchowolce i odcinek Suchowolce – Kleszczele.
Zadania modernizacyjne na sieci dróg krajowych województwa podlaskiego zakończone w 2019 roku:
- rozbudowa drogi krajowej nr 61 na odc. przejście przez Rydzewo - 1,5 km, wartość – 17,5 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 63 na odc. przejście przez Kolno - 2,4 km, wartość – 27,5 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 65 na odc. przejście przez Downary Plac - 0,73 km, wartość – 7,2 mln zł,
- przebudowa drogi krajowej nr 66 na odc. Patoki – Brańsk - 1,76 km, wartość - 6,6 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 66 na odc. przejścia przez Suchowolce - 1,1 km, wartość – 13,2 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 66 na odc. Suchowolce – Kleszczele - 2,6 km, wartość – 21,8 mln zł.
To w sumie 10,092 km zmodernizowanych dróg krajowych za 93,8 mln. zł. Wykonano też około 4,3 km tzw. nakładek (wymiana zewnętrznej warstwy nawierzchni) za ponad 11 mln zł.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl