Galeria Arsenał na zakupach. Które prace zasiliły Kolekcję II?
Galeria Arsenał rozbudowała Kolekcję II. Dołączyły do niej prace 5 autorów.
Galeria Arsenał
Galeria Arsenał zrealizowała projekt Rozbudowa Kolekcji II Galerii Arsenał w 2020 roku. Jego łączna wartość wyniosła 195 tys. 155 tys. zł to środki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzące z Funduszu Promocji (Program Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Natomiast 40 tys. dołożyło miasto Białystok.
Prace, które zostały kupione:
Vlada Ralko, 40 rysunków z cyklu Dzienniki Kijowskie, 2013-2015, akwarela, papier, ramy drewniane, 29,7 x 21 cm
Dzienniki kijowskie to seria ok. 300 ekspresyjnych akwareli i rysunków wykonywanych w regularnych odstępach czasu podczas zdarzeń na kijowskim Majdanie. Prace te są rodzajem intymnego pamiętnika artystki, komentarzem do wydarzeń, które przez kilka miesięcy rozgrywały się na kijowskim placu.
Anna Jermolaewa, Political Extras, 2015, wideo, 11:07 min
Film o Biennale w Moskwie jest dziełem krytycznym wobec panującego w Rosji systemu politycznego, a jednocześnie dotyczy percepcji sztuki, misji instytucji, przestrzeni wspólnej, w której spotykają się idea i praktyka codziennego życia. Akcja protestacyjna prowadzona przez artystkę podczas biennale w Moskwie jest aluzją do praktyki kupowania protestów i opłacania w tym celu bezrobotnych przez Putina. W Moskwie istnieją całe agencje ludzi do wynajęcia, którym płaci się za organizację i udział w proteście. W pracy Jermolaewej protest dotyczy sztuki a protestujący wybierają sobie pozycję za lub przeciw sztuce.
Patrycja Orzechowska, Haus, z serii Litery, z serii KINDERTURNEN, 2012, kolaż, 4 szt., ramy drewniane, 30x24 cm
Haus jest zestawem 4 kolaży z cyklu KINDERTURNEN (Gimnastyka dziecięca), jest wykonany na podstawie polskiego przekładu niemieckiej książki wydanej w latach 50. pod tym samym tytułem. Pozycja jest bogato ilustrowana fotografiami przedstawiającymi przykłady ćwiczeń dla przedszkolaków. Na zdjęciach wykonanych w domu dziecka widzimy zwinne dziecięce ciała wykonujące kolejne ćwiczenia z działów dotyczących wzmacniania stopy, tułowia, a także ćwiczenia zwinności, zręczności, odwagi i równowagi. Czyli ćwiczenia mające na celu, jak wspominają we wstępie autorki książki, wychowanie dzieci na ludzi wszechstronnie rozwiniętych, zdrowych, odważnych i odpowiedzialnych. Figury wpisane w różnego rodzaju struktury, puste formy, klatki, szkielety budowli i konstrukcje liter. W wybranym zestawie układ tworzy napis Haus.
Patrycja Orzechowska, Habitat, z serii Struktury, z serii KINDERTURNEN, 2014, kolaż, ramy drewniane, 85x70 cm
Habitat należy do kolaży z cyklu KINDERTURNEN (Gimnastyka dziecięca) oprócz opisanych powyżej walorów ma również ten, że znakomicie koresponduje z pracami innych artystów znajdującymi się w Kolekcji II Galerii Arsenał jak: Habitat Katarzyny Józefowicz czy Ćwiczenia na równowagę Karola Radziszewskiego.
Zhanna Kadyrova, Shots, 2010-2014, 7 obiektów, technika własna (trzy białe i dwie czarne płyty podłogowe o wymiarze 60x60 cm, dwa czarne tonda o średnicy 60 cm)
Praca Strzały została wykonana przez Kadyrovą w technice własnej (stosowanej również w pracach prezentowanych na ostatnim Biennale w Wenecji – ubrania i produkty spożywcze), wykorzystującej płyty glazury podłogowej. Seria Strzały powstała w wyniku praktyki performatywnej – ostrzelania podłogowych płytek ceramicznych z broni palnej. Twórczym wynikiem aktu agresji, niszczycielskiego gestu są portrety strzałów, niepowtarzalne rysunki pęknięć na powierzchni glazury. Prace są refleksją nad imperatywem etycznym. Ludzki umysł i wola kierują potencjałem siły obciążając ją zarówno energią dodatnią jak i ujemną. Strzały uwodzą nas swoja piękną abstrakcyjną formą, jednocześnie nie pozwalają zapomnieć o kontekście wojny na wschodzie Ukrainy.
Zofia Gramz, 22 rysunki, 2010-2016, tusz na papierze, 21x29,5 cm
Zestaw 22 rysunków z cyklu Zofii Gramz obejmuje prace o szczególnej, lekko surrealistycznej poetyce. Artystka wprowadza równouprawnienie różnych języków społecznych, swobodną fikcję, wymieszanie pierwiastków poważnych i komicznych, człowieczeństwa i zwierzęcości, parodię i pewną dozę smutku. Zakłada brak dystansu pomiędzy narratorem a światem przedstawionym. Częścią składową rysunków są podpisy: Gdy wschodził księżyc rosły jej szpilki i pazury , Udaję, że się nie martwię, Ucałuj ojca, właśnie skonał, Chęć bycia jak wszyscy, czy Słoniątko malujące trąbą na swojej indywidualnej wystawie i Performance nowojorskiego artysty z udziałem dwóch psów.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl