Fragment ogromnej trasy rowerowej przebiegnie przez Białystok
Około 2 tys. kilometrów dróg dla jednośladów przebiegnie przez 5 województw, od przeprawy promowej na Nogacie w Warmińsko-Mazurskiem do Sielpi Wielkiej w Świętokrzyskim. Najdłuższy odcinek trasy rowerowej Polski Wschodniej będzie wiódł przez Podlaskie, zahaczając m.in. o Białystok.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej to pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez województwa: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Będzie ona przeprowadzona przez atrakcyjne obszary, m.in. miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne i przesiadkowe. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie oznakowanie całego szlaku.
Którędy rowerem?
We wtorek (24.07) Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało mapy z przebiegiem tras w poszczególnych województwach oraz studia wykonalności projektów.
W Warmińsko-Mazurskim trasa przebiegnie od granicy z województwem pomorskim (przeprawa promowa przez Nogat w miejscowości Kępiny Wielkie) przez Elbląg, Braniewo, Pieniężno, Górowo Iławeckie, Lidzbark Warmiński, Bartoszyce, Węgorzewo, Gołdap do granicy z województwem podlaskim w Żerdzianach.
W województwie podlaskim: od granicy z Warmińsko-Mazurskim w miejscowości Gromadczyzna (gmina Wiżajny) przez Suwałki, Wigierski Park Narodowy, Augustów, Biebrzański Park Narodowy, Goniądz, Tykocin, Narwiański Park Narodowy, Białystok, Supraśl, Siemianówkę, Białowieski Park Narodowy, Hajnówkę, Mielnik do granicy z woj. lubelskim w miejscowości Niemirów.
W Lubelskiem będzie prowadzić od granicy z województwem podlaskim (gmina Konstantynów - przeprawa przez Bug w miejscowości Gnojno) przez miejscowości Terespol, Sławatycze, Włodowa, Wola Uhruska, Chełm, Krasnystaw, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Józefów do miejscowości Maziły.
W województwie podkarpackim: od granicy z Lubelskiem w miejscowości Podlesina przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów do miejscowości Trześń, zaś w Świętokrzyskiem: od Sandomierza przez Klimontów, Iwaniska, Raków, Kielce do Sielpi Wielkiej.
Od głównej trasy odchodzą odnogi - to łączniki i pętle, które prowadzą do miejsc atrakcyjnych turystycznie i węzłów komunikacyjnych. Zaplanowane zostały tam, gdzie nie było możliwości poprowadzenia trasy głównej: łącznik do PKP Korsze, pętla do Augustowa, łącznik do Łomży, pętla do Białowieży, łącznik do PKP Rzeszów, łącznik do PKP Kielce. Nie wykluczone, że przebieg trasy ulegnie niewielkim zmianom na etapie przygotowania dokumentacji technicznej związanej z realizacją projektów w terenie.
Były różne warianty
Wybór przebiegu trasy poprzedzony był szeregiem analiz i konsultacji. Wykonane zostały pomiary i prognozy ruchu. Zgodnie z założeniami projektu, trasa powinna być prowadzona po drogach publicznych tylko na odcinkach, gdzie średnie dobowe natężenie ruchu samochodowego nie przekracza 1000 pojazdów na dobę. Dla pozostałych odcinków przewiduje się wydzielenie rowerów z ruchu np. budowę ścieżki rowerowej.
W celu wyboru optymalnego przebiegu trasy brano pod uwagę prognozy na ile wpłynie ona na wzrost liczby turystów i rowerzystów lokalnych oraz na rozwój infrastruktury turystycznej. Ponadto kierowano się kryteriami atrakcyjności turystycznej i przyrodniczej - zostały ocenione atrakcje turystyczne najbardziej rozpoznawalne w Polsce i poza granicami, obiekty wpisane na listę zabytków oraz atrakcyjność krajobrazową i przyrodniczą (wybierano wariant, który przebiegając przez tereny cenne przyrodniczo eksponuje ich walory jednocześnie chroniąc to, co najcenniejsze). Analizowano również sieć drogową (rozwojowi ruchu rowerowego sprzyja duża liczba możliwych połączeń z innymi rodzajami transportu. Negatywnie natomiast oddziałują: skrzyżowania z koleją i drogami o znacznym natężeniu ruchu oraz duża gęstość dróg); oceniony został przebieg korytarzy trasy rowerowej m.in. nachylenie, spójność połączenia z sąsiednimi województwami, długość trasy oraz koszty budowy i wykupu gruntów, efekty ekonomiczne i społeczne.
Dopiero za 3 lata
Rozpoczęcie prac budowlanych na poszczególnych odcinkach trasy rowerowej będzie możliwe po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i uzyskaniu ewentualnych pozwoleń. Budowa rozpocznie się więc na początku 2013 r. Trasa nie będzie powstawać w jednym momencie, z niektórych odcinków będziemy mogli skorzystać już w drugiej połowie 2013 r., całością pojedziemy w 2015 r.
Trasa rowerowa ma przyciągać turystów polskich i zagranicznych. Zwiększenie ruchu rowerowego stworzy szanse na wzrost popytu na usługi w zakresie obsługi ruchu turystycznego, świadczone głównie przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki trasie rowerowej zwiększy się zapotrzebowanie miedzy innymi na usługi gastronomiczne i noclegowe. Realizacja projektu pobudzi lokalnych przedsiębiorców oraz wpłynie pozytywnie na tworzenie nowych miejsc pracy, co jest niezwykle istotne dla mieszkańców Polski Wschodniej.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl