Aktualności

Wróć

Firma obsługująca BiKeRy złożyła wniosek o upadłość. Co będzie z rowerami miejskimi?

2020-05-20 13:19:06
Spółka Nextbike Polska S.A. w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy złożyła wnioski o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz o ogłoszenie upadłości. Co będzie z białostockimi BiKeR-ami?
Ewelina Sadowska-Dubicka
Zapewnia, że uruchomi BiKeRa

- W dzisiejszej rozmowie z prezes firmy Nextbike Polska S.A. zapewnił Prezydenta Miasta Białegostoku, o tym że uruchomienie systemu BiKeR nie jest zagrożone - twierdzi Eliza Bilewicz-Roszkowska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Według informacji przekazanych przez białostocki magistrat, firma deklaruje, że do końca czerwca system rowerowy w Białymstoku zostanie uruchomiony. Zgodnie z umową zawartą w maju z firmą Nextbike Polska S.A. wszelkie koszty związane z uruchomieniem Białostockiej Komunikacji Rowerowej ponosi wykonawca. W ramach umowy, dopiero po rozpoczęciu funkcjonowania systemu rowerów, miasto będzie płaciło operatorowi za jego obsługę miesięczne wynagrodzenie uzależnione od liczby stacji rowerowych i rowerów działających w danym okresie rozliczeniowym. Miasto nie ponosi na razie żadnych kosztów związanych z przygotowaniem i rozpoczęciem sezonu Białostockiej Komunikacji Rowerowej.

Nextbike ma kłopoty finansowe

Jak wynika z informacji przekazanych przez Nextbike Polska S.A. zarząd firmy podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce.

Firma deklaruje, że dla użytkowników systemów nic się nie zmienia i rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. W ocenie zarządu spółki, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach.

Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana kodeksem handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. Jak podkreślono, nie oznacza zagrożenia dla bieżącego funkcjonowania spółki.

Pechowy rok BiKeRa

W tym roku BiKeR nie miał szczęścia. Najpierw przedłużał się na wybór operatora rowerów miejskich, bo pojawiło się wiele pytań dotyczących ogłoszenia przetargowego. Gdy nastąpił ostateczny termin nadsyłania ofert, okazało się, że do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - właśnie Nextbike. Na obsługę BiKeR-ów przez trzy sezony miasto zamierzało przeznaczyć 7,5 mln zł brutto, tymczasem jedyna oferta opiewała na ponad 2 mln zł więcej. Po dwóch tygodniach magistrat ogłosił, że wysupła dodatkowe 2 mln i zapłaci tyle, ile chciała firma startująca w przetargu. Za trzy sezony: 2020, 2021 i 2022 roku otrzyma 9,48 mln zł.

Potem spółka Nextbike ogłosiła, że nie uruchomi rowerów miejskich w terminie, bo nie dotarły do niej komponenty z walczących z epidemią koronawirusa Chin. Zaraz i u nas rząd wprowadził obostrzenia związane z epidemią, a wśród nich był m.in. zakaz korzystania z rowerów miejskich. Ostatecznie w ubiegłym tygodniu miasto podpisało z NextBike umowę.
Redakcja
24@bialystokonline.pl