Turkowie znów najtańsi
W białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę S19 na 25-kilometrowym odcinku Malewice - Chlebczyn.
- Wpłynęło ich osiem, z tego pięć mieści się w naszych szacunkach - informuje GDDKiA.
Jak podaje GDDKiA, najtańszą ofertę na budowę ekspresówki Malewice - Chlebczyn złożyła turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş. - 665,21 mln zł. Kolejną pod względem ceny jest propozycja firmy Intercor - 738 mln zł. Najwyżej, bo na 887,14 mln zł wyceniło kontrakt konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, przekraczając szacunki zamawiającego, które w tym przetargu wynoszą 831,05 mln zł.
Budowę jednego kilometra tego odcinka S19 firma Kolin Inşaat oszacowała na 26,53 mln zł, a firma Intercor na 29,43 mln zł. Najdrożej kilometr wyceniło konsorcjum Kobylarnia i Mirbud - 35,38 mln zł.
Ostatnio ich ofertę odrzucono
GDDKiA teraz będzie analizować wszystkie złożone oferty. Niekoniecznie musi wybrać najtańszą. Tak było w przetargu na południową obwodnicę Białegostoku powstającą właśnie w ciągu S19. Za budowę odcinka Białystok Zachód - Księżyno najmniej zażyczyła sobie również firma Kolin Inşaat. GDDKiA miała jednak wątpliwości co do jej oferty. Chodziło m.in. o bilans robót ziemnych na trasie głównej, do których wykonawca nie udzielił wyjaśnień, a które umożliwiłyby weryfikację obliczeń. Ofertę odrzucono i wybrano drugą pod względem ceny firmę (więcej:
Obwodnicę Białegostoku będzie budował Budimex).
Obowiązujący harmonogram zakłada, że podpisanie umowy na budowę odcinka Malewice - Chlebczyn nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. W drugiej połowie 2022 r. firma powinna uzyskać zgodę na realizację inwestycji, a same prace planowane są na lata 2022-2025.
Duża estakada nad Bugiem
25-kilometrowy odcinek S19 Malewice - Chlebczyn, zahaczający o województwo mazowieckie w okolicy Chlebczyna i Sarnak, ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę rzeki Bug estakadą o długości 658 m.
Zaplanowane są na nim dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690 oraz Siemiatycze Południe, na którym S19 przetnie się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne. Wykonawca zadecyduje, czy nawierzchnia powstanie z asfaltu czy betonu cementowego.
W tej chwili trwa wybór wykonawców 6 podlaskich odcinków S19 o długości blisko 80 km. Na 3 odcinkach o długości 37 km już zostali wybrani.