Dom

Wróć

Ekoremont domu? Dla Polaków to zbyt drogie

2023-08-10 17:22:19
Tylko 16% Polaków szuka w sklepach ekomateriałów do remontu. Powód jest prozaiczny - pieniądze, ale i brak świadomości. Tego dowodzi badanie przeprowadzone na ponad tysiącu osób.
pixabay.com
To badanie nie pozostawia złudzeń. Ekologiczne remonty mieszkań i domów wciąż nie są w naszym kraju zbyt popularne. Na poszukiwanie materiałów eko decyduje się niespełna 16% ankietowanych - tak wynika z danych dostarczonych przez UCE RESEARCH i Studio4SPACE.

Eko rozwiązania przy remoncie? Niekoniecznie w Polsce

Prawie 60% respondentów badania, podczas kupowania artykułów budowlanych, nie poszukuje materiałów ekologicznych - w tym również tych powstałych z surowców wtórnych.

– Podobne proporcje utrzymują się w Polsce od dość dawna. Popularność materiałów ekologicznych w kraju wprawdzie faktycznie rośnie, jednak w dość powolnym tempie. Nie ma u nas tradycji, a zwłaszcza świadomości korzyści wynikających ze stosowania takiego asortymentu. Dla typowego rodaka liczy się przede wszystkim trwałość, a ta nie jest kojarzona z ekologią. Dlatego pierwszym wyborem jest np. cegła, a nie drewno. Na drugim miejscu znajduje się natomiast cena oraz jej stosunek do jakości. A te czynniki nie są uznawane, zazwyczaj niesłusznie, za najbardziej korzystne w przypadku materiałów ekologicznych – komentuje wyniki Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Brak świadomości i odpowiedzialności to także przyczyna

Z kolei Marcin Walewski z Polskiego Związku Firm Deweloperskich podejście większości klientów wiąże także z brakiem świadomości i odpowiedzialności. Prognozuje on, że to będzie zmieniać się wraz ze wzrostem poziomu życia naszego społeczeństwa.

Sporą rolę może odegrać tu także Unia Europejska, która może narzucić swoją politykę odnośnie zeroemisyjności budynków, paszportów energetycznych czy charakterystyki energetycznej.

Artykuły eko mało widoczne?

Konsumenci, którzy nie szukają ekologicznych materiałów, mówią jasno - najwięcej, bo ponad 33% z nich uważa, że są one zbyt drogie. Spora grupa - 29% ankietowanych - nie wierzy, że ten asortyment na pewno jest ekologiczny. Interesujący jest fakt, że 19% twierdzi, że tego typu artykuły nie są wyeksponowane w sklepach i trudno na nie trafić.

Jak zaznacza Jarosław Jędrzyński, sieci handlowe być może nie reklamują zbyt intensywnie swoich towarów jako ekologiczne. Nie mają bowiem pewności, jak wpłynie to na ich sprzedaż. Gdyby były pewne, że to zwiększy popyt, to takie towary z pewnością byłyby lepiej oznaczone.

Trudno także wskazać, z czego wynika brak wiary Polaków w stuprocentową ekologiczność materiałów dostępnych na rynku - czyżby było to winą narodowej mentalności?

Słaba jakość?

Jak się okazuje, Polacy obawiają się również, że materiały ekologiczne są słabsze jakościowo - uważa tak ponad 18% respondentów. Niektórzy, bo 10%, podkreślają także, że nie mają czasu na szukanie tego typu artykułów.
Monika Zysk
24@bialystokonline.pl