Dziś te miasta są odcięte od kolei. Planowana szprycha nr 3 to zmieni
Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce pozbawionych dostępu do pociągów pasażerskich. Ma się to zmienić dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK. Do opracowania idzie studium techniczno-środowiskowe dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko.
CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planowany około 37 km na zachód od Warszawy ma być węzłem, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Realizowany w jego ramach Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Szprycha nr 3 to trasa Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz. W niej bardzo istotny jest 140-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko.
Właśnie spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tego odcinka. Wykona je w ciągu 14 miesięcy za 20,1 mln zł netto konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika.
W ramach studium powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.
Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r.
– Inwestycje CPK pozwolą uzupełnić braki w sieci kolejowej w Polsce. Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 się to zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 25 minut. W ten sposób zrealizują się cele inwestycji kolejowych CPK takie jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i poprawa komunikacji w regionach – komentuje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Dzięki budowie szprychy nr 3 CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. Ponadto linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
W ramach inwestycji CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a ok. 265 km zostanie zmodernizowanych.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl