W środę (7.12) w godz. 12.00-16.00 na dworcu PKP w Białymstoku odbędzie się akcja Dzień Pasażera, organizowana, od 2011 r., przez Urząd Transportu Kolejowego.
W jej ramach pracownicy UTK spotkają się z podróżnymi, by udzielić bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących im praw oraz wyjaśnić, co zrobić, gdy ktoś jest niezadowolony z jakości obsługi, czystości pociągu czy czuje się rozczarowany jakością informacji. Chętni będą mogli wyrazić swoją opinię na temat kolei i wypełnić anonimową ankietę (jej wyniki zostaną opublikowane na stronie www.pasazer.utk.gov.pl).
Jak zapewniają organizatorzy, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z podróżnymi, bliżej poznają problemy związane z korzystaniem z transportu kolejowego.
Do uczestnictwa w akcji zaproszone są także osoby głuche i niedosłyszące. Będą one mogły obejrzeć filmiki o prawach pasażerów przetłumaczone na Polski Język Migowy oraz swobodnie zasięgnąć informacji u pracownika biegle posługującym się PJM. Na stoisku będą dostępne również ulotki informacyjne w języku Braille’a przygotowane w ramach współpracy z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych AGH.
UTK promuje wiedzę o transporcie kolejowym oraz doradza podróżnym w przypadku sporów ze spółkami kolejowymi. Podaje też praktyczne wskazówki: co, gdzie i jak zrobić w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu. Uczy też niepełnosprawnych podróżnych, jak i kiedy można zgłosić potrzebę pomocy przy wsiadaniu do pociągu.
Akcja prowadzona jest w różnych polskich miastach.
Przypominamy, że 11 grudnia wprowadzany jest nowy rozkład jazdy pociągów. Więcej pisaliśmy o tym tutaj:
Nowy rok, nowe połączenia. Przewozy Regionalne planują zwiększenie liczby pociągów