Dzieciom zagraża cyberprzestrzeń
Co szósty uczeń podstawówki i co drugi gimnazjalista gra w agresywne gry komputerowe. Jedna piąta uczy się tylko z internetu. Co trzeci chłopiec i niemal co druga dziewczyna otrzymała propozycję kontaktów seksualnych przez internet, a 12 proc. osób uprawiało cyberseks.
Takie przerażające wyniki przyniosły badania Dziecko w cyberprzestrzeni - zjawisko uzależnienia od współczesnych multi i hipermediów. Przeprowadzili je studenci Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku pod kierunkiem prof. Mariusza Jędrzejko.
Bez kontroli rodziców
Przepytano prawie 250 uczniów białostockich podstawówek, gimnazjów i szkół średnich. - Rodzice kupują komputery, by ich pociechy nadążały za światem. Dają im narzędzie, ale potem się nimi nie interesują. A dzieci posługują się tym narzędziem w sposób niekontrolowany - mówił we wtorek na konferencji prof. Jędrzejko.
Z badań wynika, że tylko 12 proc. dorosłych ustaliło z dziećmi zasady korzystania z komputera. Tymczasem komputer znajduje się prawie we wszystkich domach, a dzieci siadają przed nim codziennie. Blisko dwie trzecie osób włącza go od razu po przyjściu do domu, nawet przed zdjęciem butów czy umyciem rąk.
Najbardziej przerażający jest jednak fakt, że dzieci i młodzież uczą się przy multimediach. Odrabiają lekcje równolegle słuchając muzyki, czatując, przeglądając strony internetowe, rozmawiając na jednym z komunikatorów, odbierając i pisząc sms-a. - W taki sposób zdobywa wiedzę 90 proc. białostockich uczniów - podsumowuje prof. Jędrzejko.
Świat gier jak prawdziwy
Zdecydowana większość młodych internautów gra w gry, których głównym zadaniem jest zabijanie. W czasie spotkania zaprezentowano fragment gry nastolatka, w której poszukuje on najlepszego narzędzia zbrodni. Jego celem jest dziewczyna. Decyduje się ją podpalić, potem brutalnie kopie, a na koniec chwyta za siekierę. Z kolejnym przeciwnikiem postępuje tak samo.
- Przerażające jest to, że tego typy gry kupowane są przez rodziców na komunię czy gwiazdkę - podkreśla prof. Jędrzejko. Dzieci grają godzinami, często wieczorem. Stąd już o krok od zatarcia granicy między światem realnym a wirtualnym. Dlatego studenci stworzyli wykaz 13 gier, w które dzieci nie powinny grać. Mają pomóc rodzicom w wyborze odpowiednich tytułów.
Sondaż na temat wpływu multimediów na młodych ludzi to pierwszy etap badań patologii społecznych zaburzających proces wychowania dzieci i młodzieży na Podlasiu.
andy