Celem projektu jest wprowadzenie do szkół elastycznego modelu nauczania opartego na teorii Howarda Gardnera, która zakłada, że wszystkie dzieci są zdolne, lecz każde z nich może mieć inne predyspozycję. To odkrycie nazwał Teorią Wielorakich Inteligencji. Celem nauczycieli i rodziców jest rozpoznanie, jakie zdolności - plastyczne ruchowe, językowe czy matematyczno-logiczne wykazuje dziecko.
- Nie chodzi o to, by zapytać ucznia czy jest zdolny, lecz by odkryć w jakim zakresie ma talent do rozwijania - powiedziała Urszula Wojsław-Kozłowska, manager merytoryczny projektu. Jej zdaniem w większości polskich szkół preferowany jest model inteligencji logiczno-językowej. Dzieci dobre z języków, a także nie mające trudności z przedmiotami ścisłymi uważane są za dobrych uczniów, podczas gdy każde dziecko jest uzdolnione w charakterystyczny dla siebie sposób.
- Chodzi nam o przełamanie tego schematu i przygotowanie nauczycieli do zmiany sposobów kształcenia - zaznaczyła Urszula Wojsław-Kozłowska.
Projekt do końca stycznia był realizowany województwach: lubuskim, łódzkim, małopolskim, śląskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Natomiast od lutego do udziału w nim zostały wylosowane po dwie szkoły z każdego województwa w Polsce. Na Podlasiu są nimi Szkoła Podstawowa nr 12 w Białymstoku i Zespołu Szkół Samorządowych nr 3 w Augustowie.
- Założenie projekt jest bardzo dobre i moim zdaniem prawdziwe. Od urodzenia da się zauważyć, że niektóre dzieci zaczynają pięknie śpiewać, inne recytować, jeszcze inne skakać. A przecież poprzez ruch czy śpiew można rozwijać kolejne zdolności. Śpiewając można liczyć, skacząc można mówić wiersze - powiedziała Anna Karpińska z Zespołu Szkół Samorządowych nr 3 w Augustowie.
Praca z dziećmi będzie się odbywać w Ośrodkach Zainteresowań specjalnie stworzonych w wybranych szkołach, podczas zajęć obowiązkowych jak i pozalekcyjnych, prowadzonych według autorskiego programu nauczyciela.
Projekt potrwa od marca do końca roku szkolnego. Na zajęciach uczniowie klas pierwszych szkół podstawowych będą m.in rozwiązywać zadania matematyczne na Tablicach Logico, rozwijać zdolności motoryczne i interpersonalne dzięki chuście ruchowej, kształtować wrażliwość artystyczną za pomocą instrumentów muzycznych czy podczas teatrzyku pacynkowego. Co więcej, nauczyciele biorący w nim udział, będą mogli przeszkolić pedagogów z sąsiednich placówek.
Partnerem projektu jest Grupa Edukacyjna S.A - wydawca podręczników szkolnych i akademickich i promotor środków oraz pomocy dydaktycznych do szkół i przedszkoli. Wylosowane szkoły zostaną wyposażone w pomoce dydaktyczne, meble i dywan o łącznej wartości 15 tysięcy złotych.
W projekcie Pierwsze uczniowskie doświadczenie drogą do wiedzy od 2008 roku wzięło udział 2700 szkół, a w 2010 roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przyznało mu tytuł Najlepsza inwestycja w człowieka w konkursie Dobre Praktyki. Projekt w 85% jest finansowany ze środków unijnych.
Szczegółowe informacje na stronie projektu:
http://www.pierwszaki.eu/