Dwa odcinki S61 z nowymi wykonawcami
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła w przetargu wykonawców dwóch odcinków S61, na które wcześniej zerwano kontrakty.
GDDKiA
Oferty firm Polaqua i Budimex zostały wybrane jako najkorzystniejsze w powtórnych przetargach na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków S61, odpowiednio: Podborze - Śniadowo (749 mln zł) i Suwałki - Budzisko (1,037 mld zł). Umowy z nowymi wykonawcami zostaną podpisane, jeśli do 2 grudnia nie zostaną przesłane żadne odwołania.
Na odcinku Podborze - Śniadowo POLAQUA będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości prawie 19,5 km S61 z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa).
Z kolei odcinek Suwałki - Budzisko ma już decyzję ZRID, więc Budimex ma zbudować 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego do granicy z Litwą.
Rozwiązanie umowy koniecznością
Przypomnijmy, że umowy z poprzednimi wykonawcami wyżej wymienionych odcinków zostały rozwiązane w maju i czerwcu tego roku. Na odcinku Podborze - Śniadowo stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała ZRID w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję.
Z kolei na fragmencie Suwałki - Budzisko realizowanym przez Impresa Pizzarotti brak było właściwej mobilizacji wykonawcy w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nie zostały skończone też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. policji.
Tak powstaje Via Baltica
Oba odcinki, na które zostały wybrane najkorzystniejsze oferty, będą fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiegającą przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.
Podzielona jest na 11 odcinków realizacyjnych (licząc z drugą nitką obwodnicy Szczuczyna), z których:
- pięć jest w budowie: Śniadowo-Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Wysokie - Raczki,
- na dwa: Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko, właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty,
- cztery odcinki są w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - węzeł Kolno (podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (warmińsko-mazurskie).
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl