Aktualności

Wróć

Duże inwestycje, duży kłopot. Istotne zmiany w dwóch newralgicznych miejscach [MAPY]

2019-04-16 15:32:18
Budowa węzła Porosły oraz rozpoczęcie przebudowy al. Tysiąclecia Państwa Polskiego wiązać się będą ze sporami zmianami, jeśli chodzi o organizację ruchu i kursowanie autobusów. Utrudnienia zaczną się zaraz po świętach.
UM Białystok
Ponad pół roku utrudnień

Doprowadzenie do przebudowania wylotu na Warszawę, w skład którego wchodzi skrzyżowanie al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych oraz węzeł w Porosłach, kosztowało władze miasta niemało nerwów. Potrzebnych było kilka podejść do wyłonienia wykonawców tych inwestycji, a i tak skończyło się na tym, że w budżecie było trzeba zwiększyć limity wydatków na wspomniane cele. O wiele bardziej problematyczny okazał się węzeł, który kosztować miasto będzie ok. 100 mln zł więcej niż pierwotnie zakładano. W końcu udało się jednak doprowadzić do rozpoczęcia prac, a te z kolei wiążą się z licznymi utrudnieniami dla kierowców.

Od 23 kwietnia całkowicie zmienia się organizacja ruchu, jeśli chodzi o wylot na Warszawę. Wkrótce bowiem rozpocznie się kolejny etap prac przy węźle Porosły, których główną częścią ma być budowa wiaduktu nad torami kolejowymi.

- Problemem jest konieczność budowy wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, dlatego musimy zamknąć al. Jana Pawła II, ale ta organizacja ruchu, którą wprowadzimy tuż po świętach, pozwoli na realizację także na innych odcinkach, jeśli chodzi o węzeł Porosły – mówi Bożena Zawadza, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Wjazd do miasta od strony Warszawy odbywać się będzie:
- nowo wybudowaną drogą serwisową po stronie północnej łączącą drogę krajową nr 8 z ul. gen. Kleeberga (od miejscowości Porosły do ul. gen. Kleeberga),
- dojazd do ul. Elewatorskiej nową drogą serwisową po południowej stronie ciągu drogi krajowej nr 8 i al. Jana Pawła II.

Wyjazd z miasta odbywać się będzie:
- w kierunku Warszawy nowo wybudowaną jezdnią łączącą al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych w kierunku ul. gen. Kleeberga,
- z ul. Elewatorskiej drogą serwisową biegnącą analogicznie jak wjazd do drogi serwisowej łączącej drogę krajową nr 8 z ul. gen. Kleeberga.

Przedstawiciele magistratu zachęcają, jeśli ktoś planuje wyjeżdżać z miasta w kierunku Warszawy, żeby robić to właśnie przez Trasę Generalską i to jak najwcześniej, będzie to bowiem droga z pierwszeństwem. Nad sprawnym przebiegiem ruchu, zwłaszcza na początku, czuwać będą także strażnicy miejscy, policja oraz pracownicy wykonawcy węzła.

Poza tym, w ramach przebudowy skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych i al. Jana Pawła II, ta pierwsza ulica zostanie zamknięta na odcinku od ul. Komisji Edukacji Narodowej do al. Jana Pawła II i wjazd z kierunku Ełku odbywać się będzie ulicami: gen. Kleeberga – Kołłątaja – al. Konstytucji 3 maja – al. Jana Pawła II. W drugim kierunku nie będzie problemów.

Oczywiście przy al. Jana Pawła II i przy ul. Narodowych Sił Zbrojnych znajduje się wiele różnych instytucji. Dlatego utrzymany zostanie w tym miejscu ruch lokalny, pozwalający użytkownikom i pracownikom dostać się do tych miejsc.

Powstanie nowa linia

Niestety, zmiany te będą skutkować również korektami, jeśli chodzi o kursowanie linii autobusowych. Przede wszystkim zawieszona zostanie linia nr 14. Zastąpi ją jedna linia nr 4, która będzie miała zmienioną trasę. Nie będzie ona dojeżdżać do ul. Elewatorskiej. Z ul. Nowosielskiej będzie skręcać w ul. Popiełuszki, dalej będzie jechać ul. Sikorskiego, Witosa, Marczukowską, Hetmańską i dalej starą trasą do centrum miasta.

- Tak puszczamy tę linię, ponieważ ze względu na utrudniony wjazd z ul. Elewatorskiej w al. Jana Pawła II nie ma sensu, żebyśmy grzęźli w korkach, tylko upraszczamy tę trasę – mówi Bogusław Prokop, szef Białostockiej Komunikacji Miejskiej. - Linia zostanie wzmocniona, będzie więcej kursów.

Dla osób, które muszą dostać się na ul. Elewatorską, a jak wiadomo, jest tam wiele zakładów pracy, uruchomiona zostanie całkowicie nowa linia – nr 50. Będzie ona kursowała jednak po krótkiej trasie: al. Jana Pawła II – ul. Hetmańska – ul. Popiełuszki – ul. Elewatorską.

Poza tym zmieni się trochę trasa linii nr 103, która będzie z al. Jana Pawła skręcała w ul. Narodowych Sił Zbrojnych, potem w ul. gen. Kleeberga i dalej wspomnianą już wyżej nową drogą serwisową, a w drugim kierunku: przez ul. gen. Kleeberga, Kołłątaja, Swobodną, al. Konstytucji 3 Maja i na al. Jana Pawła II, a dalej starą trasą.

Wszystkie utrudnienia powinny trwać do końca tego roku, chyba że pojawią się jakieś nieoczekiwane okoliczności, które spowodują, że ten termin może się przesunąć. Cała inwestycja powinna zostać zakończona do połowy 2020 roku.

Na Białostoczku też pojedziemy inaczej

Jakiś czas temu rozpoczęła się przebudowa ważnej drogi, chociaż w zupełnie innym miejscu Białegostoku. Chodzi o al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. To bardzo długa ulica, dlatego jest etapowana. Pierwszy etap obejmuje krótszy odcinek od Trasy Generalskiej do skrzyżowania z ul. Wileńską. Prawie na całym fragmencie zaplanowano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Powstaną także ścieżki rowerowe, nowe chodniki, zjazdy i zieleńce. Jednak ze względu na to, że trzeba zbudować nowy przepust nad ciekiem wodnym, musi nastąpić czasowe zamknięcie odcinka.

Objazd z kierunku centrum miasta odbywać się będzie ulicami:
- z kierunku ul. Poleskiej – al. Tysiąclecia P.P., Bitwy Białostockiej, gen. Andersa,
- z kierunku ul. Sitarskiej – Radzymińską, Bitwy Białostockiej, gen. Andersa,
- z kierunku ul. Sokólskiej – Kombatantów, Bitwy Białostockiej, gen. Andersa.

Wjazd z kierunku Augustowa ulicami:
- ul. gen. Andersa w kierunku ul. Wasilkowskiej,
- ul. gen. Andersa, Bitwy Białostockiej w kierunku os. Białostoczek,
- ul. gen. Maczka, Świętokrzyską w kierunku osiedla Dziesięciny oraz Sitarską 
w kierunku centrum miasta,
- ul. gen. Kleeberga, Kołłątaja w kierunku osiedla TBS i centrum.

Także w tym miejscu potrzebne jest jednak udostępnienie dojazdu osobom, które w okolicach mieszkają i pracują. Dojazd od strony ul. gen. Andersa możliwy będzie wyłącznie do stacji paliwowej Shell oraz hurtowni materiałów budowlanych położonych przy al. Tysiąclecia P.P.

Jest to jednak także odcinek, przez który przejeżdża kilka linii autobusowych. Istotna jest linia 102, którą można dojechać do Jurowiec. W tamtym kierunku będzie ona jechać po starym śladzie do ul. Sokólskiej, jednak potem, zamiast skręcić w al. Tysiąclecia, pojedzie prosto w ul. Kombatantów, Bitwy Białostockiej, gen. Andersa, na DK 19 i dalej starą trasą. Wracając dokładnie po tym samym śladzie.

Podobnie będzie kursować linia nr 15. Jadąc w kierunku Elektrociepłowni, z ul. Sokólskiej autobus będzie przeskakiwał na ul. Kombatantów, potem skręci w ul. Bitwy Białostockiej i wyjedzie na ul. gen. Andersa. Jednak wracając, dojedzie ul. Bitwy Białostockiej aż do al. Tysiąclecia, a potem skręci w ul. Sokólską i dalej pojedzie starym śladem. Tak samo w tym rejonie będzie kursować linia nr 20.

Tutaj zmiany i utrudnienia potrwają krócej, bo od 24 kwietnia do końca sierpnia. Miasto liczy, że jeszcze w tym roku uda się podpisać umowę na drugi etap, obejmujący odcinek od ul. Wileńskiej aż do ronda z ul. Jurowiecką, a także rozpocząć prace. Wydawać by się mogło, że przy tak dużym odcinku pojawią się także większe utrudnienia, ale przedstawiciele magistratu zapewniają, że wręcz przeciwnie.

- Zaczniemy od budowy dodatkowej nowej jezdni i dopiero po zrealizowaniu tej jezdni, zostanie na nią przerzucony ruch i kontynuowane będą prace na istniejącej jezdni – mówi Bożena Zawadzka.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl