Droga ekspresowa S61. Jest przetarg na 2 ostatnie odcinki
Dwa ostatnie fragmenty S61, domykające przebieg międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica, zostały właśnie skierowane do przetargu. Chodzi o odcinki od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa oraz od Śniadowa do węzła Łomża Południe.
GDDKiA
Ogłoszono przetarg na 2 ostatnie fragmenty drogi ekspresowej S61 - od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa (19,4 km długości) oraz od Śniadowa do węzła Łomża Południe (16,99 km długości). Zostały one zaprojektowane w zupełnie nowym przebiegu, niedaleko istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża.
Jeśli chodzi o szczegóły inwestycji, to mają powstać dwie jezdnie po 2 pasy ruchu, pasy awaryjne oraz pas rozdziału o nawierzchni z betonu cementowego. Maksymalne obciążenie drogi wyniesie 115 kN/oś.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, liczyć się będą także kryteria jakościowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wymaga, by prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy, a minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie).
W tym roku ruszyły także prace budowlane na obwodnicy Suwałk w ciągu trasy via Baltica (międzynarodowej drogi biegnącej z Polski, przez Litwę i Łotwę do Estonii, pełniącej rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi a Europą Zachodnią). Inwestycja przeszła w fazę realizacji w terenie i do wiosny 2019 r. ma powstać wokół miasta prawie 13 km drogi S61, mającej się połączyć z ekspresowym fragmentem istniejącej obwodnicy Augustowa.
Z kolei sąsiedni odcinek S61 Suwałki - Budzisko o długości 24,2 km doczekał się już rozstrzygnięcia przetargu i wkrótce planowane jest podpisanie umowy. W tym roku ogłoszone też zostały przetargi na pozostałe, podlaskie fragmenty S61 - na początku lutego odcinki od węzła Kolno aż do Szczuczyna oraz pod koniec marca - cała obwodnica Łomży. W kwietniu GDDKiA wybrała już także najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl