Do przebudowy 5 stacji i 23 km torów. Jest pozwolenie
Wojewoda podlaski wydał pozwolenie na budowę 23-kilometerowgo odcinka trasy Rail Baltica. Roboty mogą ruszyć lada dzień.
PUW
Ponad 23-kilometrowy odcinek trasy kolejowej zaczyna się za Szepietowem i kończy w Łapach. Przebiega przez gminy: Szepietowo, Nowe Piekuty i Sokoły w powiecie wysokomazowieckim oraz gminy: Poświętne, Łapy i miasto Łapy w powiecie białostockim.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski właśnie wydał pozwolenie na jego budowę. Prace zakładają przede wszystkim przebudowę układu torowego i podtorza, tak, by pociągi pasażerskie docelowo mogły jeździć z prędkością 200 km/h, a towarowe 160 km/h (prędkości te osiągną, gdy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą bezkolizyjne). Inwestycja zakłada przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, przepustów kolejowych i drogowych, przebudowę sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych itp., a także budowę ekranów akustycznych. Roboty obejmą również budowę nowego wiaduktu i demontaż istniejącego w gminie Sokoły i zmianę układu drogowego, który wchodzi w obszar kolejowy.
Nowe oblicze zyska w sumie 5 stacji: Szymbory, Jabłoń Kościelna, Racibory, Zdrody Nowe i Łapy Osse. Zmieni się na nich układ peronowy, będą nowoczesne, wygodne i odpowiednio oznakowane.
Decyzja o pozwoleniu na budowę oznacza, że PKP może już ruszać tam z robotami budowlanymi.
Na podlaskich odcinkach trasy Rail Baltica czekają jeszcze na wydanie dwie decyzje - chodzi o stację Białystok oraz stację Łapy.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl