Kultura i Rozrywka

Wróć

Demistyfikacje - motyw przewodni 13. Julliet EM Festival

2021-07-30 13:20:11
13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej rusza już w sobotę (31.07). 13 wydarzeń, 5 ramówek i kilkudziesięciu artystów - tego wszystkiego będzie można doświadczyć w trzynastej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej, znanego od 2 lat jako Julliet EM Festival. Festiwal, który łączy wydarzenia live i on-line potrwa do 12 września.
Marcin Nawrocki
Demistyfikacje – to tytuł tegorocznej odsłony 13. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej, organizowanego przez Galerię im. Sleńdzińskich.

- Idea nawiązuje do fenomenu mieszania się faktu i rzeczywistości wyobrażonej w kulturze, w tym Wykonawstwie Historycznym Muzyki Dawnej. Eksperymentalne przedstawienie tych procesów i myśl przewodnia będą rozwinięte w 13 wydarzeniach live i on-line – podkreśla Anna Urszula Kucharska, Dyrektor Artystyczny festiwalu.

Wydarzenia live przyjmą formę techniczną dostosowaną do obecnej sytuacji. Będą to krótkie, 20-minutowe występy, których będzie można wysłuchać kilka razy. Organizatorom zależało, by na koncerty mógł przyjść każdy, bez obaw, że w jednym wydarzeniu weźmie jednocześnie udział wiele osób. W planach jest również próba otwarta dla przechodniów, którzy będą mogli przyjść i doświadczyć muzyki na żywo.

Poszczególne wydarzenia live odbędą się w Białymstoku:

- sobota (31.07) inauguracja w otwartej przestrzeni przed Galerią im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2 z okazji 94. rocznicy urodzin Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej,

- poniedziałek (09.08), trzy koncerty kameralne w Starym Kościele Farnym przy ul. Kościelnej 2,

- niedziela (05.09), trzy koncerty kameralne w Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Rynek Kościuszki 4,

Nie tylko live

Festiwal to również wydarzenia on-line stylizowane na formy dziennikarstwa radiowego (audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą, słuchowisko).

Całość wydarzeń krąży wokół zagadkowego rękopisu zwanego Teinach-Zavelstein. W kilku koncertach będą wykonane utwory, będące anonimowymi kompozycjami, przypisywane temu manuskryptowi.

- Istotą festiwalu jest zaprezentowanie pewnej myśli filozoficznej – mówi Anna Urszula Kucharska. - Wydarzenia są rozwinięciem idei, ale w taki sposób, żeby nie narzucać określonej interpretacji słuchaczowi. Chodzi o to, by był włączony w grę z wykonawcami i twórcami – wyjaśnia.

Na zakończenie (12.09) zaplanowana jest prezentacja płyty podsumowującej całe artystyczne przedsięwzięcie.

Na festiwal składa się 5 ramówek. Szczegółowe informacje dotyczące każdej z nich będą prezentowane cyklicznie przed każdą z kolejnych części festiwalu.

Dlaczego taki festiwal?

Idea festiwalu nawiązuje do osoby Julitty Anny Sleńdzińskiej (Wilno 1927 – Białystok 1992) – donatorki Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Rodzina Sleńdzińskich wywodziła się z Wilna i w trzech kolejnych pokoleniach – Aleksander (1803-1878), Wincenty (1837-1909), Ludomir (1889-1980) – wydała na świat artystów malarzy, którzy odcisnęli trwały ślad w polskiej kulturze.

Julitta (ostatnia z rodu oraz córka Ludomira) jako klawesynistka i pedagog była jednym z pionierów trudnej sztuki gry na instrumentach historycznych w Polsce.

Od 11 edycji Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej nosi nazwę Julliet EM Festival nawiązując do Julitty – klawesynistki.

Portal Białystokonline.pl patronuje wydarzeniu.

PROGRAM FESTIWALU
Anna Kulikowska
anna.kulikowska@bialystokonline.pl