Czy ubrania są coraz gorszej jakości? Konsumenci są niezadowoleni
Jak wykazują badania, Polacy w ostatnim czasie są coraz mniej zadowoleni z jakości dostępnych na rynku ubrań. Są one szyte z gorszych materiałów, jednak powrót do wysokojakościowych tkanin może być trudny i po prostu nieopłacalny.
Pixabay.com/Zdjęcie ilustracyjne
Prawie 50% badanych Polaków narzeka na to, że w ostatnich 6-10 miesiącach znacznie pogorszyła się jakość ubrań kupowanych w sklepach. Przede wszystkim są one produkowane ze słabych tkanin. Jak się okazuje, częściej na ten fakt zwracają uwagę kobiety. Jednak również młodzi shopperzy przywiązują do tego wagę.
Eksperci uważają, że na tę negatywną zmianę miała wpływ pandemia, przez którą zaburzył się łańcuch dostaw. Także inflacja zrobiła swoje. Czy producenci powrócą do wysokogatunkowych towarów? Szansa jest niewielka, bowiem, jak twierdzą znawcy, nie jest to im na rękę.
Jak wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego dla Grupy SkipWish, konsumenci obserwują, że obecnie nawet renomowane marki szyją odzież ze słabszych gatunkowo materiałów i stosują tańsze zamienniki. Bywa nawet, że sklepy zastępują tkaninę ze stuprocentowej bawełny podobną, ale ze sporą domieszką poliestru. Zaś tylko nieco ponad 20 proc. badanych nie zauważyło żadnych zmian. Niecałe 22 proc. konsumentów stwierdziło, że nie ma na ten temat dostatecznej wiedzy. Blisko 6 proc. ankietowanych nie pamiętało, czy wcześniej jakość odzieży była lepsza. Z kolei lekko ponad 3 proc. respondentów w ogóle nie interesuje ten temat.
Wszystko to wynika z jednej, prostej przyczyny: klientom zależy mimo wszystko na niższej cenie, a dla producentów liczy się koszt. Na razie nie widać przesłanek, by sytuacja ta się zmieniła.
– Problem oczywiście jest globalny. I nie ma właściwie znaczenia, czy producent jest z Polski, z Niemiec czy z Chin. Dlatego wyeliminowanie takich praktyk na rynku będzie procesem bardzo trudnym i długotrwałym – zauważa Ewa Polkowska, wykładowczyni materiałoznawstwa w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubiorów w Warszawie.
Maciej Tygielski, wieloletni ekspert rynku retailowego (handlu detalicznego) z Grupy SkipWish uważa, że problem dotknął marki zarówno ekonomiczne, jak i premium. Niemniej te drugie bardzo długo broniły się przed obniżeniem oferowanej jakości.
Specjaliści są bardzo sceptycznie nastawieni do tego, czy normalizacja sytuacji na rynkach, w tym zakończenie podwyżek cen, skłonią producentów branży odzieżowej do szycia ubrań z lepszych materiałów.
– Cała sytuacja trochę przypomniana obecny trend na rynku spożywczym. Wytwórcy żywności zaczęli zmniejszać opakowania, nie zmieniając przy tym cen. Producenci odzieży niemal identycznie postępują. Dlatego uważam, że całe to zjawisko będzie naprawdę trudno powstrzymać, nie mówiąc już o powrocie do sytuacji sprzed pandemii – podsumowuje Maciej Tygielski z Grupy SkipWish.
Anna Kulikowska
anna.kulikowska@bialystokonline.pl