Czy Białystok jest gotowy na zimę? Na odśnieżanie miasto wyda 24 mln zł
Poruszanie się zimą przez nieodśnieżone ulice miasta to zmora każdego kierowcy. Dlatego konieczna jest wystarczająca ilość sprzętu, soli i pracowników.
Malwina Witkowska
Czy zima zaskoczy drogowców?
Praktycznie co roku w Białymstoku zima zaskakuje drogowców, którzy często nie wyrabiają z odśnieżaniem ulic przez nagłe i obfite opady śniegu. Aby tego uniknąć potrzeba odpowiedniej ilości sprzętu oraz ludzi, którzy będą go obsługiwać. W tym roku ważne są również zapasy soli, której cena aktualnie zwala z nóg.
Z pytaniami o przygotowania miasta do zimy wystąpił w formie interpelacji, radny miejski z klubu Prawa i Sprawiedliwości Henryk Dębowski.
Zapytał m.in. jakie zapasy soli i piasku są aktualnie przygotowane, jakim taborem/sprzętem do odśnieżania dysponują firmy zewnętrzne i spółki miejskie, a także ilu pracowników przewidują oddelegować firmy do działań w terenie, które odpowiadaj za zimowe odśnieżania miasta.
Ponadto radny w interpelacji zapytał prezydenta Tadeusza Truskolaskiego, czy do chwili obecnej zlecił jakiekolwiek kontrole wewnętrzne dla pracowników urzędu, aby sprawdzili stan przygotowania firm zewnętrznych odpowiedzialnych za odśnieżanie Białegostoku.
Soli i środków uszorstniających nie zabraknie
Sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk odpowiedział na złożoną przez radnego interpelację. W odpowiedzi zaznaczył, że wykonawcy biorący udział w zimowym utrzymaniu miasta posiadają wymaganą ilość soli i środków uszorstniających do zwalczania śliskości na ulicach i chodnikach.
Na dzień złożenia interpelacji (21 października) wykonawcy zabezpieczyli następującą ilość materiałów:
- chlorek sodu - 7 665 ton;
- piasek/kruszywo łamane - 1 360 ton;
- chlorek wapnia/chlorek magnezu - 359 ton.
Jak poinformował sekretarz, w sytuacji kryzysowej istnieje możliwość wykorzystania 1 900 ton soli drogowej oraz 4 400 ton piasku, które znajdują się w PUHP LECH Sp. z o.o. Spółki komunikacyjne nie uczestniczą w zimowym utrzymaniu ulic, a w związku z powyższym nie posiadają materiałów uszorstniających, poza niezbędną ilością na własne potrzeby.
Ilość sprzętu w liczbach
Jeżeli chodzi o sprzęt, firmy zewnętrzne na odśnieżania ulic głównych mają 40 pługo-posypywarek, 4 pojazdy przystosowane do odśnieżania i posypywania materiałami uszorstniającymi ulic, a także 8 samochodów skrzyniowych przystosowanych do wywozu śniegu oraz 10 samochodów towarowo-osobowych do przewozu osób i sprzętu. W przypadku ulic osiedlowych, firmy zewnętrzne posiadają: zestaw ciągnikowy z pługiem do odśnieżania ulic (16 sztuk) i zestaw ciągnikowy z pługiem lub szczotką bębnową i posypywarką do odśnieżania chodników (10 sztuk).
W przypadku odśnieżania chodników firmy dysponują zestawem ciągnikowym z pługiem lub szczotką bębnową i posypywarką do odśnieżania chodników w ilości 25 sztuk, a także 12 samochodami skrzyniowymi lub ciągnikami z przyczepią przystosowanymi do wywozu śniegu.
Spółki miejskie posiadają 6 pługów, 4 pługo-posypywarki, 2 posypywarki i 2 pojazdy z pługiem.
Zgodnie z aktualnie zawartymi umowami między miastem a wykonawcami, firmy zewnętrzne odpowiadające za zimowe odśnieżanie miasta muszą oddelegować do działań w terenie łącznie min. 212 osób - poinformował Krzysztof Karpieszuk.
Prezydent przeprowadził kontrole
Sekretarz miasta przekazał, że z uwagi na pojawiające się sygnały o trudnościach z dostępem do soli drogowej pracownicy odpowiedzialni za nadzór nad zimowym utrzymaniem Białegostoku na przełomie lipca i sierpnia przeanalizowali pod tym kątem polski rynek soli drogowej.
Skontrolowano również wykonawców, z którymi miasto posiada zawarte umowy oraz rozpoznano rynek potencjalnych lokalnych wykonawców (w tamtym czasie trwała procedura przetargowa na utrzymanie ulic głównych). W ramach przeprowadzonych w dniach 19-22 sierpnia kontroli stwierdzono, że wykonawcy posiadali na bazach łącznie 8 085 ton soli drogowej, dodatkowo 1300 ton zakontraktowanej oraz 2 127 ton w planach zakupowych, 276,5 ton chlorku wapnia i magnezu oraz 115 ton w planach zakupowych, 300 ton kruszywa łamanego oraz 130 ton w planach zakupowych, 65 ton piasku oraz 300 ton w planach zakupowych - czytamy w odpowiedzi na interpelację.
Kolejna kontrola odbyła się w dniach 26-27 października. Wynika z niej, że wykonawcy posiadają na bazach łącznie 7 565 ton soli drogowej, dodatkowo 100 ton zakontraktowanej, 359 ton chlorku wapnia i magnezu, 500 ton kruszywa łamanego oraz 860 ton piasku.
Na odśnieżanie w sezonie zimowym 2022/2023 miasto Białystok przeznaczyło ponad 24 mln zł.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl