Aktualności

Wróć

Czy Białystok jest gotowy na zimę? Na odśnieżanie miasto wyda 24 mln zł

2022-11-08 08:26:04
Poruszanie się zimą przez nieodśnieżone ulice miasta to zmora każdego kierowcy. Dlatego konieczna jest wystarczająca ilość sprzętu, soli i pracowników.
Malwina Witkowska
Czy zima zaskoczy drogowców?

Praktycznie co roku w Białymstoku zima zaskakuje drogowców, którzy często nie wyrabiają z odśnieżaniem ulic przez nagłe i obfite opady śniegu. Aby tego uniknąć potrzeba odpowiedniej ilości sprzętu oraz ludzi, którzy będą go obsługiwać. W tym roku ważne są również zapasy soli, której cena aktualnie zwala z nóg.

Z pytaniami o przygotowania miasta do zimy wystąpił w formie interpelacji, radny miejski z klubu Prawa i Sprawiedliwości Henryk Dębowski.

Zapytał m.in. jakie zapasy soli i piasku są aktualnie przygotowane, jakim taborem/sprzętem do odśnieżania dysponują firmy zewnętrzne i spółki miejskie, a także ilu pracowników przewidują oddelegować firmy do działań w terenie, które odpowiadaj za zimowe odśnieżania miasta.

Ponadto radny w interpelacji zapytał prezydenta Tadeusza Truskolaskiego, czy do chwili obecnej zlecił jakiekolwiek kontrole wewnętrzne dla pracowników urzędu, aby sprawdzili stan przygotowania firm zewnętrznych odpowiedzialnych za odśnieżanie Białegostoku.

Soli i środków uszorstniających nie zabraknie

Sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk odpowiedział na złożoną przez radnego interpelację. W odpowiedzi zaznaczył, że wykonawcy biorący udział w zimowym utrzymaniu miasta posiadają wymaganą ilość soli i środków uszorstniających do zwalczania śliskości na ulicach i chodnikach.

Na dzień złożenia interpelacji (21 października) wykonawcy zabezpieczyli następującą ilość materiałów:
- chlorek sodu - 7 665 ton;
- piasek/kruszywo łamane - 1 360 ton;
- chlorek wapnia/chlorek magnezu - 359 ton.

Jak poinformował sekretarz, w sytuacji kryzysowej istnieje możliwość wykorzystania 1 900 ton soli drogowej oraz 4 400 ton piasku, które znajdują się w PUHP LECH Sp. z o.o. Spółki komunikacyjne nie uczestniczą w zimowym utrzymaniu ulic, a w związku z powyższym nie posiadają materiałów uszorstniających, poza niezbędną ilością na własne potrzeby.

Ilość sprzętu w liczbach

Jeżeli chodzi o sprzęt, firmy zewnętrzne na odśnieżania ulic głównych mają 40 pługo-posypywarek, 4 pojazdy przystosowane do odśnieżania i posypywania materiałami uszorstniającymi ulic, a także 8 samochodów skrzyniowych przystosowanych do wywozu śniegu oraz 10 samochodów towarowo-osobowych do przewozu osób i sprzętu. W przypadku ulic osiedlowych, firmy zewnętrzne posiadają: zestaw ciągnikowy z pługiem do odśnieżania ulic (16 sztuk) i zestaw ciągnikowy z pługiem lub szczotką bębnową i posypywarką do odśnieżania chodników (10 sztuk).

W przypadku odśnieżania chodników firmy dysponują zestawem ciągnikowym z pługiem lub szczotką bębnową i posypywarką do odśnieżania chodników w ilości 25 sztuk, a także 12 samochodami skrzyniowymi lub ciągnikami z przyczepią przystosowanymi do wywozu śniegu.

Spółki miejskie posiadają 6 pługów, 4 pługo-posypywarki, 2 posypywarki i 2 pojazdy z pługiem.

Zgodnie z aktualnie zawartymi umowami między miastem a wykonawcami, firmy zewnętrzne odpowiadające za zimowe odśnieżanie miasta muszą oddelegować do działań w terenie łącznie min. 212 osób - poinformował Krzysztof Karpieszuk.

Prezydent przeprowadził kontrole

Sekretarz miasta przekazał, że z uwagi na pojawiające się sygnały o trudnościach z dostępem do soli drogowej pracownicy odpowiedzialni za nadzór nad zimowym utrzymaniem Białegostoku na przełomie lipca i sierpnia przeanalizowali pod tym kątem polski rynek soli drogowej.

Skontrolowano również wykonawców, z którymi miasto posiada zawarte umowy oraz rozpoznano rynek potencjalnych lokalnych wykonawców (w tamtym czasie trwała procedura przetargowa na utrzymanie ulic głównych). W ramach przeprowadzonych w dniach 19-22 sierpnia kontroli stwierdzono, że wykonawcy posiadali na bazach łącznie 8 085 ton soli drogowej, dodatkowo 1300 ton zakontraktowanej oraz 2 127 ton w planach zakupowych, 276,5 ton chlorku wapnia i magnezu oraz 115 ton w planach zakupowych, 300 ton kruszywa łamanego oraz 130 ton w planach zakupowych, 65 ton piasku oraz 300 ton w planach zakupowych - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Kolejna kontrola odbyła się w dniach 26-27 października. Wynika z niej, że wykonawcy posiadają na bazach łącznie 7 565 ton soli drogowej, dodatkowo 100 ton zakontraktowanej, 359 ton chlorku wapnia i magnezu, 500 ton kruszywa łamanego oraz 860 ton piasku.

Na odśnieżanie w sezonie zimowym 2022/2023 miasto Białystok przeznaczyło ponad 24 mln zł.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl