Biznes

Wróć

Coraz lepsze nastroje konsumenckie Polaków

2009-09-30 00:00:00
Wrzesień 2009 jest szóstym z kolej miesiącem poprawy nastrojów konsumenckich Polaków. Wskaźnik ufności stale rośnie.
Wyniki miesięcznych badań GUS-u opisują stały wzrost tendencji konsumpcyjnej w Polsce. Co prawda wskaźnik bieżącej ufności konsumenckiej jest ciągle ujemny, lecz w porównaniu z sytuacją w marcu, kiedy to odnotowano najniższą wartość wskaźnika w ciągu roku, poprawił się o 11,1 procent. Obecnie wynosi - 19,2.

Obserwowane w ostatnich kilku miesiącach pozytywne tendencje zmian wskaźników ufności konsumenckiej dotyczą prawie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie poziomu i kierunku zmian konsumpcji gospodarstw domowych. Znaczną poprawę w ostatnich sześciu miesiącach zanotowano przede wszystkim w zakresie oceny osiągniętej ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, ogólnej sytuacji gospodarczej kraju i w poziomie bezrobocia. W okresie od marca do lipca znacznie poprawiły się także oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów, ale w ostatnich dwóch miesiącach uległy one niewielkiemu pogorszeniu.

Niewielką i w dalszym ciągu powolną poprawę notuje się w zakresie osiągniętych zmian w sytuacji finansowej i oczekiwanych możliwości oszczędzania pieniędzy przez gospodarstwa domowe.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej są prowadzone co miesiąc przez Główny Urząd Statystyczny i Narodowy Bank Polski. We wrześniu 2009 r. badanie przeprowadzono na 1789 gospodarstwach domowych.

Wskaźnik może przyjmować wartość od - 100 do + 100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
MAG