Co z obwodnicami w regionie? GDDKiA wyjaśnia
Przeszło 19 kilometrów drogi krajowej nr 8 jest w budowie, w tym 665-metrowa estakada przez Biebrzę. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla kolejnej, blisko 3,5 km trasy. To obwodnice trzech miejscowości: Suchowoli, Sztabina i Białobrzegów realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
GDDKiA Białystok
Obwodnica Sztabina
Budowa obwodnicy Sztabina o długości 4,23 km ruszyła w połowie wrześniu ubiegłego roku. Będzie to jednojezdniowa droga z nawierzchnią bitumiczną, o dwóch pasach ruchu (1x2) i z obustronnymi poboczami bitumicznymi o konstrukcji takiej jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni to 10 m. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Obecnie średnie zaawansowanie rzeczowe robót szacowane jest na 66 proc.
Estakada
Obwodnica poprowadzona jest po wschodniej stronie Sztabina i przekracza Biebrzę oraz dolinę tej rzeki estakadą. To charakterystyczny obiekt w nizinnym krajobrazie o wysokości konstrukcyjnej 3,88 m, długości 665,5 m i szerokości całkowitej – 14,5 m. Budowany jest metodą nasuwania podłużnego – wykonano już 17 z 25 segmentów.
Wartość całego kontraktu, realizowanego przez Budimex, to 139,83 milionów złotych.
Dzięki obwodnicy ze Sztabina wyprowadzony będzie ruch tranzytowy. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a także zostanie odciążony lokalny układ komunikacyjny.
Udostępnienie nowej trasy kierowcom planowane jest jesienią 2025 roku.
Obejście nie tylko Suchowoli
Kilka kilometrów na południe od obwodnicy Sztabina powstaje 15-kilometrowa obwodnica Suchowoli. Poprowadzona nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8 omija aż siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i Suchowolę.
Podobnie jak obwodnica Sztabina, także obwodnica Suchowoli będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne o konstrukcji takiej jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Obecnie zaawansowanie rzeczowe robót szacowane jest na 65 proc. Na wszystkich obiektach inżynierskich (20 sztuk) wykonane zostały fundamenty, a na 14 także ustrój nośny. Na niektórych fragmentach obwodnicy trwają też roboty bitumiczne.
Wartość kontraktu realizowanego także przez Budimex, to prawie 250 milionów złotych. Planowane oddanie do ruchu to również jesień 2025 roku. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy.
Obwodnica Białobrzegów
Na początku sierpnia br. podpisano z firmą Strabag umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów o długości 3,43 km. Wykonawca na prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma 39 miesięcy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Obecnie trwają prace nad dokumentacją - na czerwiec przyszłego roku planowane jest złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kierowcy będą mogli skorzystać z obwodnicy w 2028 roku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl