Chór Opery Podlaskiej nagrywa płytę. Wystąpi też na festiwalu
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi na festiwalu Chopin i jego Europa. Koncert poprzedzą nagrania do płyty z operą Hrabina Stanisława Moniuszki.
Michał Heller/OiFP-ECS
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej wystąpi podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i Jego Europa. Powstanie także nagranie płytowe opery Hrabina S. Moniuszki z udziałem Chóru OiFP.
- Chopin i jego Europa w dobie pandemii... pozostaje Chopinem i jego Europą - przekonuje Stanisław Leszczyński, twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa. - W czasie trudnym i stawiającym przed wszystkimi istotne wyzwania, zapraszamy jak co roku na spotkanie z muzyką, która poza tym, że daje czystą radość obcowania z nią, może być inspiracją, motywacją, może między wierszami napomknąć o tym, co naprawdę ważne to wartość, z której nie wolno nam rezygnować, za żadną cenę.
Chór OiFP w środę (19.08), wraz z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego, wykona Hrabinę Stanisława Moniuszki. Zaśpiewają soliści: Karen Gardeazabal - sopran, Natalia Rubiś - sopran, Matheus Pompeu - tenor, Mariusz Godlewski - baryton, Jan Martiník - bas, Nicola Proksch - sopran, Krystian Adam - tenor. W Sali Moniuszki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej słuchacze usłyszą wersję koncertową dzieła, wykonaną po raz pierwszy na instrumentach historycznych.
Koncert poprzedzą nagrania, od 14 sierpnia artyści pracować będą nad wydawnictwem opery Hrabina ojca polskiej opery narodowej.
- Będzie wreszcie - a jakże! - Hrabina Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Fabio Biondiego, z międzynarodowym gronem solistów, Europą Galante i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej - cieszy się Stanisław Leszczyński. - To szczególnie trudny dla nas pod względem organizacyjnym projekt, o który jednak walczymy w wyjątkowy sposób: to nie tylko wykonanie koncertowe, ale przede wszystkim nagranie, które ma poszerzyć fonografię moniuszkowską, od kilku lat kompletowaną przez Instytut.
Napisana w 1859 r. Hrabina weszła na scenę opery warszawskiej 7 lutego 1860 r. O ogromnym powodzeniu tego dzieła zadecydował przede wszystkim silnie podkreślony w niej element patriotyczny, na który bardzo wyczulone było społeczeństwo polskie w latach bezpośrednio poprzedzających wybuch Powstania Styczniowego.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl