Aktualności

Wróć

Chcą spotkania z ministrem ws. drogi S8

2021-04-27 17:05:10
Podlascy posłowie zasiadający w sejmowej komisji infrastruktury Krzysztof Truskolaski (KO) i Stefan Krajewski (PSL) proszą o spotkanie z ministrem Andrzejem Adamczykiem ws. drogi S8. Chcieliby też wiedzieć, jak wygląda sprawa budowy w jej ciągu obwodnic Sztabina, Augustowa, Suchowoli i Białobrzegów.
Ewelina Sadowska-Dubicka
- Chcielibyśmy, by minister Adamczyk wyjaśnił, jaki jest status drogi S8, jaki harmonogram jej budowy, w jakim standardzie miałaby ona powstać - mówi Krzysztof Truskolaski.

Ósemka Białystok - Suwałki wstępnie zaplanowana jest jako 2+1, czyli raz dwa pasy w jedną stronę, raz w drugą.

- Chcemy, aby ta droga została wybudowana w standardzie drogi ekspresowej, aby z Białegostoku do Suwałk dojechać dwupasmową, bezpieczną trasą - życzyłby sobie poseł. - Ona powinna być budowana w wariancie 2+2. Warto zainwestować, aby zrobić coś porządnie.

Truskolaski liczy, że posłowie wszystkich opcji poprą, jak to nazywa, apolityczny, ponad podziałami wniosek o zwołanie komisji, a marszałek Sejmu Elżbieta Witek jak najszybciej to zrobi. Jednocześnie przypomina, że wszyscy posłowie z podlaskiego zespołu parlamentarnego podpisali się pod apelem, by i droga S8, i S16 powstały w województwie podlaskim. To ciekawe, bo jeszcze 2 tygodnie temu poseł Robert Tyszkiewicz zdecydowanie opowiadał się za ósemką.

- Nie może być mowy o wariantowości: S8 czy S16. Te drogi pełnią zupełnie inne role. Droga S8 - typowo subregionalna, łącząca Białystok z Suwałkami, z letnią stolicą naszego województwa i droga S16, czyli połączenie między regionami, województwami podlaskim i warmińsko-mazurskim, która przyczyni się do rozwoju zachodniej części województwa. Powiaty grajewski, moniecki czekają na tę inwestycję - mówi Stefan Krajewski.

Za rezygnacją z S16 głośno opowiadają się zwłaszcza ekolodzy - droga ta przecina bowiem Biebrzański Park Narodowy.

- Rozumiem obawy ekologów, rozumiem badania przyrodników. Ale jest chociażby planowana inwestycja przez rząd: centralny port komunikacyjny, od którego mają odchodzić tzw. szprychy i przy niej nikt się nie zastanawia, ile to będzie zmian dla środowiska. My nie możemy być ciągle wykluczonym, ciągle niedostępnym dlatego, że mamy to środowisko. Naprawdę, idzie to wszystko pogodzić, dlaczego miałoby się nie udać to u nas. Samorządowcy, przedsiębiorcy czekają na te drogi.

Jeśli sejmowa komisja infrastruktury spotka się ws. drogi S8 potem jej podlascy przedstawiciele chcieliby zwołania kolejnego posiedzenia ws. drogi S16.

Droga S8 i/lub S16 miałyby być ekspresowymi łącznikami pomiędzy dwiema międzynarodowymi trasami przebiegającymi przez nasz region: Via Balticą i Via Carpathią.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl