Proszą o wstrzymanie prac
Kilkanaście organizacji ekologicznych, w tym Greenpeace Polska, Fundacja WWF Polska czy Fundacja Dla Biebrzy przekazały swoją petycję ws. planowanej drogi ekspresowej S16. Otrzymali ją m.in. ministrowie: infrastruktury, klimatu i środowiska, finansów oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przekazano ją też do wiadomości lokalnym samorządom.
- Po raz kolejny apelujemy do odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury i ochronę środowiska ministrów o przygotowanie tej inwestycji zgodnie ze sztuką projektowania inwestycji liniowych i w zgodzie z prawem ochrony przyrody – mówi Małgorzata Górska z Fundacji Greenmind.
W wystosowanej właśnie petycji ekolodzy domagają się wstrzymania przez GDDKiA dalszych prac nad planowaną drogą ekspresową S16 na odcinku: Mrągowo-Orzysz-Ełk–Knyszyn-Białystok do czasu wykonania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całego odcinka. Apelują też o wykonanie pełnej analizy proponowanego przez stronę społeczną wariantu drogi omijającego od południa Krainę Wielkich Jezior Mazurskich oraz Dolinę Biebrzy w korytarzu Olsztyn–Szczytno–Łomża–Zambrów-Bielsk Podlaski oraz porównanie tego wariantu pod względem funkcjonalnym, technicznym, przyrodniczym, społecznym i nakładów inwestycyjnych z obecnie projektowaną i realizowaną drogą S16.
Ominięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego jest możliwe
- Ominięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego jest jak najbardziej możliwe. Nasza fundacja przedstawiła taką koncepcję Generalnej Dyrekcji Dróg i nie rozumiemy dlaczego nie została ona jeszcze poddana analizom – nie kryje oburzenia Małgorzata Stanek z Fundacji dla Biebrzy.
Autorzy petycji jednocześnie żądają modernizacji i remontu obecnie istniejących sieci drogowych w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich i Dolinie Biebrzy, które nie pozwolą zostać tym regionom wykluczonym komunikacyjnie, ale jednocześnie nie zniszczą ich zasobów przyrodniczych.
W uzasadnieniu petycji ekolodzy piszą, że planowana S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk–Knyszyn-Białystok S16 będzie poddana presji intensywnego międzynarodowego ciężkiego ruchu tranzytowego, który przetnie dwa unikalne krajobrazy oraz niezwykle istotne dla bioróżnorodności Polski i Europy ekosystemy: Krainę Wielkich Jezior Mazurskich (odcinek Mrągowo–Orzysz–Ełk/Via Baltica) oraz Dolinę Biebrzy (odcinek Knyszyn-Ełk, który ma połączyć Via Carpatię z Via Balticą).
Podkreślają, że rekomendowany obecnie przez GDDKiA Olsztyn wariant B drogi ekspresowej S16 na terenie Krainy Wielkich Jezior Mazurskich przecina m.in. Puszczę Piską, Bagna Nietlickie czy Mazurską Ostoję Żółwia Baranowo i znajduje się niedaleko albo w bezpośredniej bliskości rezerwatów przyrody i innych obszarów Natura 2000.
Natomiast analizowane przez GDDKiA Białystok przebiegi drogi ekspresowej S16 na terenie Doliny Biebrzy (odcinek Ełk–Knyszyn) w zależności od wariantu będą przecinać Ostoję Biebrzańską, Dolinę Biebrzy, Puszczę Knyszyńską, Ostoję Knyszyńską, Puszczę Augustowską i Ostoję Augustowską lub Biebrzański Park Narodowy oraz znajdować się niedaleko albo w bezpośredniej bliskości innych obszarów Natura 2000 i Narwiańskiego Parku Narodowego.
Nie tylko przyroda, ale i ekonomia
Wśród argumentów pada nie tylko ochrona przyrody, ale też ekonomia. Ze względu na zróżnicowany wysokościowo polodowcowy krajobraz Krainy Wielkich Jezior – z licznymi wzgórzami morenowymi, jeziorami, terenami podmokłymi oraz bagnami, niezbędne będzie wykonanie olbrzymich prac ziemnych oraz budowy wielu skomplikowanych obiektów inżynierskich. Oznacza to duże koszty budowy oraz przekształcenie terenu w szerokim pasie wzdłuż planowanej drogi, co oznacza nieodwracalną dewastację cennych przyrodniczo terenów. A to właśnie one są podstawą rozwoju jednej z ważniejszych gałęzi lokalnej działalności gospodarczej - turystyki.
Przyrodnicy dodają, że proponowany przez nich korytarz Bielsk Podlaski–Zambrów-Łomża -Szczytno–Olsztyn omija Krainę Wielkich Jezior oraz Dolinę Biebrzy, ale też wprowadza drogę wysokiej klasy w najbardziej zaniedbane obszary Warmii i Mazur, Mazowsza i Podlasia posiadające wielki potencjał do rozwoju oraz zapewnia obsługę komunikacyjną portu lotniczego w Szymanach.
Apel o wstrzymanie prac nad planowaną S16 na odcinku Ełk–Knyszyn i przeprowadzenie wielowariantowej analizy wraz ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko na dzień 29 stycznia podpisało prawie 40 tys. osób, zaś petycję o wstrzymanie prac nad planowaną S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk i przygotowanie alternatywnego projektu na dzień 29 stycznia poparło blisko 37 tys. osób.
Więcej o podlaskim odcinku planowanej s16:
Bez S16 w tym przebiegu? Drogowcy biorą do analizy wariant mniej ingerujący w Biebrzę