Kolejny krok
PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują kolejny odcinek linii Warszawa – Białystok. Podpisano umowę na realizację inwestycji dotyczącej fragmentu między Sadownym a Czyżewem. Jego wykonawcą będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Jest to kolejny etap realizacji międzynarodowej linii Rail Baltica w Polsce.
- Dokładamy kolejną cegiełkę do realizacji jednego z najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym - modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku, która jest częścią transeuropejskiego korytarza Rail Baltica, łączącego Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami - mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Prace na odcinku Sadowne – Czyżew będą prowadzone w latach 2017–2019. Obejmą modernizację około 70 km torów i 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowane zostaną również 3 mosty, w tym powstanie nowy - nad rzeką Bug, a także drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W Małkini utworzone będzie także Lokalne Centrum Sterowania odpowiedzialne za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Miejscowość ta zyska najwięcej, bo obok Sadownego, jest drugą stacją, która przejdzie gruntowny remont.
Wsparcie z zewnątrz
Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Warszawy do Białegostoku pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas podróży pomiędzy stolicami woj. mazowieckiego i podlaskiego z 2 h 26 min do poniżej 2 h. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Z wartej ponad 640 mln zł umowy 467 mln to dofinansowanie ze środków Funduszu CEF Łącząc Europę.
- W pełni wykorzystujemy środki z programu CEF Łącząc Europę. Modernizacja odcinka Sadowne – Czyżew to tylko jedna z kilkunastu inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym, która ma zapewnione finansowanie z tego funduszu. Inwestycja jest szczególnie oczekiwana przez mieszkańców Wschodniej Polski. Za ponad 641 mln zł zwiększymy przepustowość linii i jakość podróżowania. Skorzystają nie tylko pasażerowie, ale poprawi się także transport towarów – twierdzi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jest to kolejny ważny krok przy budowie polskiej części Rail Baltici. W tamtym tygodniu ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Białystok – Ełk (więcej:
100 km linii do modernizacji. PLK przygotowuje się do budowy Rail Baltici w stronę Ełku). Prace projektowe prowadzone są już za dla odcinka Białystok - Czyżew, a trasa Warszawa Rembertów - Sadowne jest już właściwie skończona.