Ostateczna decyzja
Starostwo Powiatowe w Mońkach i Urząd Miejski w Goniądzu zaakceptowały wycinkę 200 drzew wzdłuż carskiej drogi. Jest to ich ostateczna decyzja, na którą również Biebrzański Park Narodowy się zgodził.
Natomiast ostatnie zdanie w tej sprawie ma Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Gdy pozwolenie będzie wydane, zostaną ustalone terminy i plany działania odnoście wycinki.
Zobacz:
Carska droga do wycinki
Wycinka – w jakim celu?
Władze powiatu monieckiego wycinkę argumentują tym, że drzewa niszczą nawierzchnię asfaltu długim system korzeniowym. Wówczas droga staje się spękana, tworzą się wybrzuszenia, mogące stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego. Wycinka drzew wzdłuż pasa jezdni ma poprawić bezpieczeństwo i zapobiec dalszej degradacji asfaltu. Poprawiona ma zostać również widoczność na drodze.
Jak podkreśla Błażej Buńkowski starosta moniecki, wycinka jest konieczna dla większego komfortu jazdy mieszkańców powiatu.
Dodał również, że w 2013 r. miała się odbyć przebudowa drogi. Natomiast ze względu na działania ekologów, został jedynie przeprowadzony remont. Gdyby nie blokady ze strony aktywistów, trasa nie stwarzałaby aktualnych problemów.
- Trasa jest również włączona do wschodniego szlaku rowerowego Green Velo. Zarządca tej inwestycji żąda też od nas przedstawiania stanu fizycznego. Jeżeli zacznie się kruszyć, sypać i wróci do stanu sprzed 2013 r. to gwarantuję, że żaden rowerzysta tu nie przyjedzie - mówi starosta.
Do wycinki zostały zakwalifikowane te drzewa, które stwarzają realne zagrożenie, są niebezpiecznie pochylone, chore bądź połamane.
- Takie działanie to wieloetapowy proces konsultowany z Biebrzańskim Parkiem Narodowym i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Szanujemy działanie grup ekologicznych, ale nie możemy być zakładnikiem we własnym domu - informuje Starostwo Powiatowe w Mońkach.
Carska droga
35-kilometrowa trasa znajduje się po części w Biebrzańskim Parku Narodowym. Drzewa mają zostać usunięte m.in. w gminach Goniądz oraz Trzcianne.
Carska droga często nazywana jest łosiostradą ze względu na wychodzące na nią łosie. Znana jest również z malowniczych drzew znajdujących się w okolicy bagien biebrzańskich.
Carska droga została tak nazwa ze względu na historyczne znaczenie. W XIX w. na potrzeby twierdzy w Osowcu została wybudowana, by łączyć ją z twierdzami w Łomży i Grodnie. Umożliwiała wówczas przemieszanie się wojsk między fortami.