Budowa odcinka S19 Sokółka - Dobrzyniewo Duże. Decyzja zaskarżona do sądu
Ostatni odcinek ekspresowej S19 w województwie podlaskim stoi w tej chwili pod znakiem zapytania. Tzw. decyzję środowiskową dla tej inwestycji, niezbędną przed ogłoszeniem przetargu zaskarżono do sądu.
GDDKiA
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na fragment drogi ekspresowej S19 Sokółka - Dobrzyniewo Duże została wydana we wrześniu 2021 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Wpłynęło od niej 6 odwołań, zarówno osób fizycznych, jak i organizacji pozarządowej. W efekcie sprawa trafiła do GDOŚ w Warszawie, który postanowił rozpatrzeć sprawę w pełnym zakresie. Odniósł się nie tylko do kontroli zasadności zarzutów zawartych w odwołaniach, ale też dokonał kontroli merytorycznej decyzji RDOŚ.
W styczniu GDOŚ wydał decyzję, którą w części utrzymał decyzję RDOŚ w Białymstoku, a w części ją zmienił i doprecyzowywał niektóre warunki realizacji przedsięwzięcia. Na przykład zwiększona została minimalna szerokość strefy dostępnej dla zwierząt na przejściach górnych, z 30 m (dla zwierząt średnich) i 40 m (dla zwierząt dużych) do 50 m w przypadku obu rodzajów przejść. Tym samym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Teraz ta decyzja została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wpłynęła jedna skarga). Jeszcze w marcu GDOŚ ma przekazać akta sprawy do sądu, który następnie – po zapoznaniu się z materiałami – wyznaczy termin rozprawy.
Decyzja niezbędna do rozpoczęcia prac projektowych zostanie uprawomocniona dopiero po rozpatrzeniu skargi przez sądy.
Jak przypomina GDDKiA już w decyzji środowiskowej z 2021 r. nałożono na inwestora wiele wymagań w zakresie ochrony środowiska. Zobowiązano go m.in. do wykonania ekranów akustycznych o łącznej długości około 4 km (mieszczą się w tym także ekrany akustyczne na obwodnicy Wasilkowa, zapewniające bezpieczeństwo chronionych siedlisk ptaków). Dodatkowo, zgodnie z decyzją miały być wybudowane ekrany osłonowe w dolinie rzeki Sokołdy (w celu minimalizowania ryzyka kolizji ptaków i nietoperzy z pojazdami poruszającymi się po drodze). Z kolei dla zapewnienia właściwych warunków migracji zwierząt wskazano na konieczność wybudowania 34 przejść dla zwierząt, w tym 20 dla dużych i średnich oraz 14 dla małych i płazów. Zgodnie z tą decyzją powstaną również:
- czatownie i platformy lęgowe dla orlika krzykliwego w dolinie rzek: Sokołda, Kamionka i Bartoszycha;
- kilkaset budek dla ptaków i nietoperzy, jako kompensacje wycinki drzew dziuplastych i konstrukcje dla nietoperzy w przejściach dolnych dla zwierząt;
- siedliska zastępcze dla trzmieli i zapylaczy z łąkami kwietnymi;
- zbiorniki kompensacyjne dla płazów.
- Odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo miał zostać zrealizowany w latach 2025-2027. Pierwsze przetargi na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj planowane były na II połowę bieżącego roku. Czy tak się stanie, zależy od decyzji sądu i terminu w jakim ona zapadnie - informuje GDDKiA w Białymstoku.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl