Wbicie łopaty na kolejnym odcinku S19 w październiku
Niedawno pisaliśmy o
wynikach przetargu na budowę 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (Sochonie) oraz o
wydaniu ZRID, czyli decyzji o zezwoleniu na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Bielsk Podlaski Zachód (bez węzła) – węzeł Boćki (z węzłem). To nie koniec dobrych wiadomości. W ubiegły piątek (6.09) wojewoda podlaski wydał ZRID dla kolejnego odcinka S19.
Chodzi o
fragment Boćki - Malewice, liczący około 15,9 km długości. Dwujezdniowa trasa ekspresowa będzie biegła nowym śladem na wchód od istniejącej DK19. Skomunikowana zostanie z realizowanymi odcinkami S19:
- od północy Bielsk Podlaski – Boćki
- od południa Malewice – Chlebczyn.
Mieszkańcy gminy Boćki zacierają ręce
- Z tego ZRID-u szczególnie mogą cieszyć się mieszkańcy Gminy Boćki, ponieważ droga z Bociek do Andryjanek (część odcinka Boćki - Malewice) to fragment drogi krajowej o wysokiej wypadkowości i bardzo wysokiej śmiertelności. Nowa trasa z całą pewnością zwiększy bezpieczeństwo - mówiła podczas uroczystego przekazania decyzji Dorota Kędra-Ptaszyńska, wójt Gminy Boćki.
W ramach inwestycji wybudowanych zostanie
10 wiaduktów, 5 mostów, przejście dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową oraz 6 przepustów stalowych. Skomunikowanie terenów przyległych zapewnią drogi dojazdowe. Projekt zakłada między innymi budowę urządzeń ochrony środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowę i budowę infrastruktury w pasie drogowym oraz nasadzenia zieleni.
Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. A wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma Strabag, która realizuje inwestycję od 2021 roku w systemie Projektuj i buduj. Wartość kontraktu ujętego w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych to około
343,6 mln zł.
Strabag zamierza jeszcze w tym miesiącu rozpocząć prace. Szacuje się, że nowym, 16-kilometrowym odcinkiem S19 powinniśmy pojechać w 2025 roku.
15 odcinków S19 o długości ponad 177 km - zaktualizowany stan:
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu – weryfikacja ofert;
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km, w przetargu – weryfikacja ofert;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID;
- Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID;
- Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji – oczekujemy na ZRID.