Budowa drogi S19. Jest już czarna nawierzchnia, a nad nią wiadukt
Drogowcy intensywnie pracują nad budową drogi ekspresowej S19. Kiedy można spodziewać się oddania jej do użytku? Podajemy szczegóły.
GDDKiA Białystok
Wiadomo, kiedy pojedziemy nową drogą
Najdłuższy drogowy plac budowy w województwie podlaskim to 71 kilometrów powstającej właśnie drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. Budowa rozpoczyna się w pobliżu miejscowości Deniski, omija Bielsk Podlaski, a kończy się w Chlebczynie na południe od Bugu.
Aktualnie prace trwają na pięciu odcinkach realizacyjnych, a łączna wartość umów podpisanych z ich wykonawcami to prawie 2 miliardy złotych.
- Największe zaawansowanie robót (między 45 a 55%) mamy na odcinkach, których budowa ruszyła we wrześniu i październiku ubiegłego roku, czyli Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód - Boćki oraz Boćki – Malewice. W takiej też kolejności będą udostępniane kierowcom w II połowie 2025 roku - informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek Deniski – Haćki, którego budowa ruszyła w ubiegłym miesiącu, będzie gotowy w II kwartale 2026 roku, natomiast najdłuższy fragment Malewice – Chlebczyn (25 kilometrów) zostanie oddany do ruchu w II połowie 2026 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego odcinka drogi ekspresowej S19 od rzeki Narew aż po Bug, nad którym przejadą do województwa mazowieckiego nową, 600-metrową estakadą przez dolinę tej rzeki.
Via Carpatia
Wspomniane 71 kilometrów S19 w budowie to zarazem 71 kilometrów korytarza transportowego Via Carpatia, który docelowo ma łączyć Europę Północną i Południową. Na terenie Polski będzie miał on około 700 kilometrów długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa z Litwą), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją). Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, planowanych S16 lub S8, a także większość przebiegu S19 – na Podlasiu od odcinka Krynice – Białystok Zachód i dalej na południe, aż do granicy województwa.
Via Carpatia będzie przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
S19 w woj. podlaskim
S19 w województwie podlaskim będzie miała około 177 kilometrów. W tej chwili w budowie jest siedem odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ponad 91 kilometrów oraz 5 kilometrów dwujezdniowej drogi krajowej nr 19 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy.
Trzy odcinki S19 są na etapie projektowania (łączna długość prawie 46 kilometrów), a trzy fragmenty (około 40 kilometrów „eski”) czekają na rozstrzygnięcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Na północ od Białegostoku:
1. Kuźnica - Sokółka (15,8 km, w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2025 r.,
2. Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 21 czerwca 2024 r.,
3. Czarna Białostocka - Białystok Północ (12,3 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 19 lutego 2024 r.,
4. Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,5 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 14 maja 2024 r.
W rejonie Białegostoku:
5. Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2026 r.,
6. Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km), otrzymano nową decyzję środowiskową (DŚU), ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
7. Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S i 13,8 km DK65 Białystok Południe - Grabówka), otrzymano nową DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
8. Białystok Południe - Deniski (15 km), otrzymano nową DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl