Będzie linia 29
Od 1 lipca na stałe zostanie wprowadzona w BKM nowa linia miejska - 29.
- Trasa tej linii jest pochodną badań i ankiety, które prezentowaliśmy w raporcie z logowania - mówi zastępca prezydenta Białegostoku odpowiedzialny za sprawy komunikacji miejskiej Adam Poliński.
Jak wyjaśniał Poliński, po przeanalizowaniu danych z logowań, ustalono, że przydałaby się szybka trasa z osiedla Wygoda w okolice Politechniki Białostockiej, z pominięciem Śródmieścia. Linię dodatkowo poprowadzono ul. Wyszyńskiego (gdy tamtędy czasowo jeździła dziewiętnastka, część mieszkańców nie chciała powrotu tego autobusu na ul. Kopernika) oraz przez remontowaną ul. Wierzbową i nową Świętokrzyską (warunkiem przyznania unijnego dofinansowania na ich przebudowę było puszczenie tam dodatkowej linii autobusowej).
Dwudziestka dziewiątka będzie jeździła na trasie z Dziesięcin na Wygodę ulicami: Gajową, Berlinga, Świętokrzyską, Wierzbową, Zwycięstwa, Wyszyńskiego, Zwierzyniecką, Piastowską i Kazimierza Wielkiego do cmentarza farnego.
28-dniowy bilet
Kolejna nowość, z której od 1 września będą mogli skorzystać pasażerowie, to 28-dniowy bilet. Będzie można go kupić dowolnego dnia miesiąca i wyznaczyć dowolny termin aktywacji (w ciągu 4 tygodni od zakupu). Od wskazanego terminu będzie obowiązywał przez kolejne 4 tygodnie.
Niestety zapłacimy za niego więcej, niż za normalny bilet miesięczny - 86 zł, a nie 80 zł.
- Wprowadzenie takiego rozwiązania powoduje spadek wpływów do budżetu, bo przepadają pojedyncze dni - mówi Poliński. Uważa, że różnica w cenie nie jest zbyt duża, więc elastyczność biletu powinna ją zrekompensować.
Pilotaż na liniach nocnych
Z kolei od czwartku (22.05) do końca czerwca będą zawieszone kursy weekendowych autobusów nocnych 3N, 5N i 21N. W ich miejsce tradycyjne linie 3, 5, 21 będą jeździły także w nocy, 7 dni w tygodniu. Miasto chce bowiem sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie w na taką usługę.
- Ponieważ jest to pilotaż, to chcielibyśmy poznać potrzeby naszych mieszkańców. Chcemy zobaczyć jakie mają cele podróży w godzinach nocnych - mówi wiceprezydent Poliński.
Trasy i rozkłady linii podczas pilotażu pozostają bez zmian. Co ważne, na czas testu przestają obowiązywać bilety nocne - będą ważne wszystkie bilety elektroniczne zapisane na e-karcie oraz bilety papierowe.
Aby sprawdzić, jak ten pomysł zostanie przyjęty i jak często mieszkańcy będą z autobusów korzystali w nocy, władze zwróciły się z prośbą o logowanie biletu nie tylko przy wchodzeniu, ale także przy wychodzeniu z autobusu.
- Bardzo zależy nam, by korzystać z elektronicznych biletów - zwracał się Poliński.
Po 30 czerwca dane z nocnych logowań zostaną przeanalizowane i na ich podstawie ma być podjęta decyzja, czy w Białymstoku autobusy kursujące w nocy, 7 dni w tygodniu, są potrzebne. O to, jednogłośnie, apelowali w marcu radni.
Miasto zapowiedziało również zniesienie obowiązku logowania e-karty
Klikania w autobusach nie będzie. Miasto zniesie obowiązek - to już pewne