Białystok wystąpił z Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Założy własną
Białystok wystąpił z Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wraz z ościennymi gminami założy własną. Jest już na to zgoda.
Ewelina Sadowska-Dubicka
- Zaproponowaliśmy to w związku z tym, że od dłuższego czasu dochodzą sygnały, że miasto ma coraz mniejszy wpływ na to, co w PROT się dzieje - mówi radny Krzysztof Stawnicki (PiS).
Jego zdaniem nie warto płacić składki do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wynosi ona 65 tys. zł rocznie.
- Można te pieniądze lepiej wykorzystać zakładając własną organizację - twierdzi radny.
Do pomysłu wystąpienia z PROT pozytywnie odniósł się już urząd miejski. Innego zdania są radni z klubu PO.
- Białystok nie ma tylu atrakcji, by być samoistnym produktem turystycznym. Nie jest to Gdańsk, Kraków. Jeśli ktoś zwiedza Białystok, ma też w zamyśle Puszczę Białowieską, szlak tatarski, Puszczę Knyszyńską - uważa Zbigniew Nikitorowicz. - Białystok tylko w kontekście całego regionu powinien się promować.
Radny Maciej Biernacki zaznaczał z kolei, że 65 tys. zł rocznie to raptem 2 etaty, albo jeden etat i utrzymanie biura.
Bartłomiej Andruk, przedstawiciel podlaskiego urzędu marszałkowskiego w PROT, przypomina, że we wszystkich 16 województwach działają takie organizacje. Są one finansowane przez urzędy marszałkowskie i wspierane właśnie przez miasta wojewódzkie.
- Nam bardzo zależy, by Białystok był w PROT - mówi.
Dodaje przy tym, że roczny budżet PROT to 1,5 mln zł, w tym jest tylko 65 tys. zł z Białegostoku.
- Składka jest niewielka, a obecność w PROT jest prestiżowa.
Ostatecznie Rada Miejska przegłosowała pomysł, by wystąpić z PROT. Jednocześnie podjęła uchwałę intencyjną ws. założenia stowarzyszenia międzygminnego, którego zadaniem będzie promowanie turystyki.
Stowarzyszenie ma objąć Białystok i gminy Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Jest szansa, że zawiąże się ono jeszcze w tym roku. Od razu będą prowadzone rozmowy z gminami ościennymi i po nich zostaną wypracowane dokładne zasady działania nowej organizacji. Pomysłodawcy nowej organizacji liczą, że jej działanie pozwoli na skuteczniejsze pozyskiwanie środków na promocję turystyki z funduszy unijnych.
Miasto Białystok rocznie na promocję turystyki wydaje około 900 tys. zł.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl