Sport

Wróć

Białostoczanin na podium Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski

2021-06-16 08:10:09
Nowy sezon Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski w końcu został zainaugurowany. Na Torze Poznań, czyli jedynym w kraju torze z homologacją FIA, świetnie wypadł Artur Gawryluk. Białostoczanin 2. rundę WSMP zakończył na 3. miejscu.
Debiut jak marzenie

W dniach 11-13 czerwca rozegrana została 1. i 2. runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski (WSMP) oraz 1. runda Mistrzostw Polski Endurance (wyścig długodystansowy). Do 3-dniowej rywalizacji zgłoszonych zostało ponad 180 załóg. Zawodnicy walczyli o jak najlepsze lokaty w ramach WSMP, jak też FIA CEZ oraz TCR Eastern Europe.

Wśród tak licznej grupy kierowców znalazł się jeden białostoczanin. Artur Gawryluk, bo o nim mowa, startował w klasie DN2 (pojemność aut do 1300 cm3) za kierownicą samochodu Fiat Seincento Abarth Sporting. Jedyny przedstawiciel stolicy Podlasia w kwalifikacjach do 1. rundy zajął 6. miejsce. Startując z trzeciej linii, wyścig ukończył na pozycji 5.

2. runda zmagań w wykonaniu debiutującego w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski Gawryluka była jeszcze lepsza. W kwalifikacjach wywalczył on bowiem 4. lokatę. Udany start z drugiej linii - oraz wyjazd samochodu bezpieczeństwa po incydencie - pozwolił na zakończenie wyścigu na pozycji 3. Tym samym w swoim debiutanckim weekendzie wyścigowym Gawryluk stanął na najniższym stopniu podium.

Prezentujący podczas całego weekendu dobrą jazdę białostoczanin na starcie w ramach WSMP nie poprzestał. Artur Gawryluk wziął również udział w 1. rundzie Mistrzostw Polski Endurance. Rywalizacja do łatwych nie należała. Obficie padający deszcz powodował, że nawet najmniejszy błąd niósł za sobą bardzo przykre konsekwencje. Ostatecznie po wyścigu trwającym 2 godziny jadący w aucie Mini Cooper S Gawryluk (jego zmiennikiem był Konrad Nowak-Ignatowski) zajął w swojej klasie 5. miejsce.

Wyścigi to nie rajdy

Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to torowe wyścigi samochodowe organizowane przez Polski Związek Motorowy od 1953 r. Od rajdów różnią się przede wszystkim tym, że są rozgrywane na zamkniętym obiekcie, który w pełni przystosowany jest do sportowej rywalizacji, a nawierzchnię pokrywa asfalt lub masa bitumiczna. Duże rozbieżności między wyścigami a rajdami znajdziemy też w autach (te wyścigowe zazwyczaj nie są przystosowane do poruszania się po drogach publicznych), a także w samych zasadach. Wyścigi wygrywa ten kierowca, który jako pierwszy pokona wyznaczony czas wyścigu (lub liczbę okrążeń) i przetnie linię mety, natomiast w rajdach triumfuje zawodnik mający najlepszy łączny czas wszystkich odcinków specjalnych.

WSMP rozgrywane są cyklicznie w oparciu o przepisy Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA na polskich i zagranicznych torach wyścigowych.

Ze względu na dużą różnorodność samochodów startujących w zawodach, mistrzostwa podzielone są na odpowiednie klasy. Zawodnicy rywalizują w zmaganiach typu sprint, które trwają 20-25 minut. Poprzedzają je kwalifikacje, zaś cały weekend wyścigowy składa się z dwóch rund.
Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl