Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej to wydarzenie popularyzujące muzykę dawną w naszym regionie. W tym roku odbywa się już po raz 16. przyciągając do Białegostoku licznych melomanów. Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest gabinet osobliwości, nawiązując do koneserskich kolekcji rzadkich i niezwykłych dzieł.
Pierwsze spotkanie z tą tematyką miało miejsce już w niedzielny wieczór, kiedy uczestnicy wydarzenia mogli zobaczyć oraz usłyszeć na żywo violę organista. To, co czyni ten instrument wyjątkowym to jego pochodzenie. Został on bowiem zaprojektowany przez Leonarda da Vinci.
- Instrument nazwany Viola Organista nigdy nie został zbudowany przez pomysłodawcę, a historyczne próby budowy pojedynczych egzemplarzy nie przekroczyły statusu eksperymentu-ciekawostki. Dopiero w XXI wieku, Sławomir Zubrzycki - polski pianista, kompozytor i konstruktor muzyczny - zbudował koncertową wersję Violi Organista i rozpoczął nowy rozdział w historii instrumentu, wprowadzając go na estrady koncertowe i festiwalowe w Europie. Viola Organista, która zabrzmiała na inauguracyjnym koncercie 16. edycji festiwalu Julliet EM Festival to opus tertium - trzeci instrument z pracowni mistrza - informują organizatorzy.
Na otwarciu 16. edycji Julliet EM Festival, Sławomir Zubrzycki zaprezentował utwory europejskich kompozytorów z XVI, XVII i XVIII wieku na viola organista. W jego wykonaniu zabrzmiały również kompozycje ze słynnej Tabulatury Jana z Lublina. Występ wzbogaciła Anna Urszula Kucharska, która zagrała na renesansowym instrumencie - wirginale. Po koncercie odbyło się spotkanie z artystą oraz pokaz filmu The sound of da Vinci.
Drugiego dnia festiwalu, czyli w poniedziałek (15 lipca) odbyła się prelekcja Patryka Gawrychowskiego pt. Co się stało z Koncertem Jana Veermera?. Uczestnicy wzięli udział w próbie odpowiedzenia na pytanie, co stało się ze słynnym, zaginionym obrazem Koncert Jana Vermeera. Wydarzenie uświetnił koncert laureatów konkursów klawesynowych szkół muzycznych I i II stopnia.
To nie koniec Julliet EM Festival
W niedzielę (21 lipca) w Galerii im. Sleńdzińskich odbędzie się prelekcja Z bestiariusza Hieronima Boscha, które ma wyjaśnić tajemnicze grafiki, które obecne są na terenie całego Białegostoku. W poniedziałek (22 lipca) zaplanowano koncert zespołu Ensemble del Passato. Festiwalowa publiczność będzie miała okazję usłyszeć utwory zrekonstruowane z rękopisu z klasztoru Santa Cristina w Bolonii, pochodzące z pierwszej połowy XVII wieku. Będzie to pierwszy występ Ensemble del Passato w Białymstoku.
Tydzień później, w niedzielę (28 lipca) w harmonogramie jest koncert Zagadkowe Kolekcje Jacquesa Duphly. Wystąpi Anna Urszula Kucharska, której towarzyszyć będzie Barbara Dziekan-Vajda wykonująca recytacje. Pod koniec września oraz w październiku odbędzie się prezentacja słuchowiska muzycznego HInsPe 2024 Ucieczka z Grande Ménestrandise, które powstaje w ramach festiwalu.
Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym wydarzenia.
Pełny harmonogram: 16. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej