Białostockie drogi nie są takie złe. W innych rejonach kraju jeździ się wyraźnie gorzej
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali światowy ranking jakości infrastruktury drogowej. Polska zajmuje w nim 26. miejsce w Europie i 43. na świecie. Na Starym Kontynencie gorzej wypadły jedynie takie kraje jak Bułgaria, Turcja, Rumunia i Chorwacja.
Malwina Witkowska
Światowy Ranking Konkurencyjności (The World Competitiveness Yearbook) za 2022 r. przygotowany przez Międzynarodowy Instytut Rozwoju Zarządzania (IMD), jedną z najbardziej znanych szkół biznesu, poruszył m.in. temat jakości infrastruktury drogowej. Od 2018 r. pozycja Polski w rankingu dotyczącym stanu nawierzchni jest coraz niższa. Jeszcze 4 lata temu nasz kraj zajmował w globalnym zestawieniu 34. miejsce, później były to pozycje 36, 35 i 42, a teraz mówimy dopiero o lokacie numer 43. Jak informują ekspreci rankomat.pl, surowa ocena infrastruktury drogowej pochodząca z raportu Światowego Rankingu Konkurencyjności pokrywa się w dużej mierze z ostatnim raportem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Po kontroli tego urzędu przeprowadzonej na koniec 2020 r. okazało się, że 37,3% dróg w Polsce było w stanie niezadowalającym lub złym.
Najwięcej dróg wymagających natychmiastowego remontu znajdowało się w województwach: lubuskim (27,9%), kujawsko-pomorskim (19,7%) i lubelskim (17,8%), natomiast najmniej w zachodniopomorskim (5,9%), podlaskim i świętokrzyskim (po 7,5%). W statystykach policyjnych corocznie jako jedną z przyczyn kolizji i wypadków drogowych wymienia się niewłaściwy stan jezdni. W 2021 r. odnotowano w naszym kraju 11 851 takich zdarzeń. Do największej liczby z nich doszło w województwach: śląskim (2038), łódzkim (1538) i wielkopolskim (1211), a najlepszymi wynikami mogą się pochwalić takie województwa jak podlaskie (141), podkarpackie (219) i świętokrzyskie (254). Co ciekawe, jakość dróg może mieć też wpływ na wysokość stawki OC.
- Informacje o stanie technicznym nawierzchni dróg, natężeniu ruchu drogowego czy statystyki wypadkowe, to istotne dane brane pod uwagę nie tylko podczas zarządzania drogami. Mogą one być uwzględniane również przez ubezpieczycieli podczas oceny ryzyka ubezpieczenia pojazdu. Warto jednak zaznaczyć, że nie są to główne czynniki wpływające na ceny OC. Wysokość składki wyliczana jest na podstawie wielu informacji dotyczących zarówno właściciela, jego miejsca zamieszkania jak i ubezpieczanego samochodu - mówi Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl.
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod koniec 2020 r. w naszym kraju dobre drogi stanowiły 60,2% wszystkich nawierzchni.
Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl