Kultura i Rozrywka

Wróć

Białostocki grafik wygrał konkurs na logo Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury 2016 [WIDEO]

2013-02-18 00:00:00
Jerzy Osiennik, białostocki grafik, wygrał konkurs na logo Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016. Dziś zaprezentowano nowy znak graficzny, który będzie promował Wrocław i Polskę w Europie. Jest prosty, uniwersalny i szybko zapada w pamięć.
materiały prasowe
Nowe logo miało być znakiem nowoczesnym i oddającym prestiż, jaki niesie ze sobą tytuł ESK. Powinno akcentować w pierwszej kolejności nazwę Wrocław, w drugiej rok 2016, w trzeciej tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

Litera W kluczem do sukcesu

Wszystkie wymienione warunki – zdaniem jury – najlepiej spełniała praca Jerzego Osiennika. Projekt białostockiego grafika pokonał blisko 600 zgłoszeń.

Osiennik wspomina pracę nad logo: Zacząłem od uważnej lektury regulaminu konkursu. Przy punktach opisujących merytoryczne i techniczne wytyczne wypisałem najważniejsze – moim zdaniem – hasła, a przy nich synonimy, pierwsze skojarzenia, jakie przychodziły mi na myśl. Grafik przyznaje, że podczas oglądania zdjęć wrocławskiego ratusza od razu uderzyła go litera W wpisana w spad późnogotyckiego dachu.



- Literę W znalazłem również na rewersie halerza miejskiego sprzed 500 lat, stąd też W w moim projekcie” – dodaje.

Mniej znaczy więcej

Przy projektowaniu Osiennik wyznaje zasadę mniej znaczy więcej, dlatego za formę godła wybrał piktogram. Pierwszym skojarzeniem przy haśle stolica była korona – w domyśle królewska pieczęć. Nie mniej istotny był także dobór czcionki – właściwie użyty na równi z grafiką decyduje o tym, czy logo jest współczesne.

- Stworzenie znaku, który identyfikowałby miasto i kraj, był czytelny pod każdą szerokością geograficzną i jednocześnie u wszystkich wywoływałby podobne i pozytywne skojarzenia, wymagało połączenia w jedną formę kilku różnych symboli – tłumaczy grafik. – Stąd w moim projekcie odniesienia do barw i godła narodowego oraz do etosu Solidarności.

Prosty, estetyczny, szybko zapada w pamięć

Projekt Jerzego Osiennika pokonał blisko 600 zgłoszeń. Zwycięskie logo znajdzie się na wszystkich materiałach promujących Wrocław – ESK 2016.
– Wybrany logotyp jest prosty, estetyczny, uniwersalny i szybko zapada w pamięć. Chcemy, żeby akcentował nowy etap przygotowań miasta do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i reprezentował zarówno Wrocław, jak i całą Polskę – mówi Krzysztof Maj, dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016.

Jerzy Osiennik projektowaniem graficznym zajmuje się od 20 lat. Pracuje jako konsultant kreatywny w Infinity Group, prowadzi też własną firmę Plajster. Znany jest także jako wokalista grupy Zero-85 oraz fotograf.

Europejska Stolica Kultury jest najbardziej rozpoznawalną inicjatywą Unii Europejskiej w dziedzinie kultury, a przyznanie miastu tego tytułu jest uznawane za wyjątkowo prestiżowe wyróżnienie. Miasta noszące tytuł ESK przez rok są kulturalnymi centrami Europy. Czas ten wypełniony jest wydarzeniami, koncertami, konferencjami i innymi przedsięwzięciami artystyczno-kulturalnymi oraz społecznymi.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl