Biznes

Wróć

Białostocka firma zwiększyła liczbę przewozów kolejowych i przeładunków

2016-09-21 18:38:46
Od stycznia tego roku ośmiokrotnie wzrosła liczba kolejowych przewozów świadczonych przez Barter SA przez przejście Bruzgi-Kuźnica. Rośnie też liczba przeładunków w sokólskim terminalu spółki.
materiał prasowy
Od początku roku kilkukrotnie wzrosła liczba kolejowych przewozów drobnicowych świadczonych przez Barter SA biorąc pod uwagę przejście Bruzgi-Kuźnica. Zwiększyła się również liczba przeładunków w sokólskim terminalu spółki.

- Notujemy dynamiczny rozwój przesyłek tzw. jednowagonowych, których liczba od stycznia do sierpnia wzrosła ośmiokrotnie. Z usług Barteru korzysta m.in. jedna z białostockich firm, która od dwóch lat z głębi Rosji importuje fornir do produkcji sklejki. Z kolei w eksporcie najczęściej przewożone są m.in. panele podłogowe, materiały budowlane czy pasze dla zwierząt – wyjaśnia Wiesław Treszczotko, kierownik działu logistyki kolejowej w Barter SA.

Ponadto zmienia się struktura przeładowywanych towarów, głównie na rzecz materiałów ekologicznych.

- Od 2015 roku liczba przeładunków zrębka zwiększyła się z 280 wagonów miesięcznie do 500-700 wagonów miesięcznie w tym roku. Towar przeładowywany jest z wagonów szerokotorowych do kontenerów o europejskim rozstawie osi i kierowany w głąb kraju do odbiorców – głównie elektrociepłowni i producentów płyt wiórowych – mówi Paweł Bogus, kierownik działu spedycji i przeładunku towarów masowych w Barter SA.

Z kolei ze względu na dogodne położenie geograficzne przejścia granicznego w Kuźnicy, koszty logistyczne są niższe dla zakładów celulozowo-papierniczych i dlatego bardzo dobrze rozwija się przewóz drewna. Miesięcznie terminal przeładunkowy w Sokółce, należący do Barter SA, obsługuje od ok. 60 do 80 wagonów drewna importowanego z Białorusi. Z roku na rok spada natomiast ilość przewożonego węgla.

Pod względem masy towarów transportowanych przez przejście w Kuźnicy, białostockie przedsiębiorstwo jest obecnie drugim przewoźnikiem, po PKP Cargo, a jego udział w całokształcie przewozów wzrósł do 33%. Obecnie firma wykorzystuje swoje możliwości przewozowe w ok. 60%. Spółka planuje również dalszą rozbudowę bazy, a w przyszłości także budowę terminalu intermodalnego (obiekt umożliwiający przeładunek kontenerów, nadwozi wymiennych i naczep samochodowych pomiędzy środkami transportu należącymi do różnych gałęzi transportu oraz wykonywanie operacji na tych jednostkach w związku z ich składowaniem i użytkowaniem).
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl